Facebook Mendominasi Biru, Mark Zuckerberg Ternyaya Buta Warna

 


Ada sebab mengapa Facebook selalu berwarna biru: Mark Zuckerberg buta warna.

Menurut The New Yorker, Zuckerberg berwarna buta merah-hijau, yang bermaksud warna yang paling dapat dilihatnya adalah biru. Ini juga warna yang mendominasi laman web Facebook dan aplikasi mudah alih.


"Biru adalah warna terkaya bagi saya. Saya dapat melihat semua warna biru," kata Zuckerberg.



Dipetik dari Techwelkin, buta warna merah-hijau atau Deuteranomalia adalah keadaan perubatan yang kebanyakannya genetik dan orang yang mengalaminya cenderung mewarisi dari ibu. Kira-kira 6-8% lelaki di Bumi mengalami keadaan ini.


Rabun warna merah-hijau disebabkan oleh ketiadaan sel-sel kerucut hijau yang berfungsi, sehingga penderita cenderung melihat hijau sebagai krim dan merah seperti kuning kecoklatan.


Tetapi terbukti, ini tidak menentukan kejayaan seseorang. Mark Zuckerberg telah membuktikannya.


Zuckerberg malah menolak Yahoo! dengan tawaran USD 1 bilion untuk mengambil alih Facebook. Dia memutuskan untuk menaikkan Facebook sendiri. Penilaian pasaran Facebook mencecah USD 100 bilion ketika menawarkan IPOnya kepada masyarakat umum.


Bukan hanya bos Facebook, tokoh berjaya lain yang mengalami kebutaan warna merah-hijau adalah bekas presiden AS Bill Clinton dan Christopher Nolan, pengarah filem box office seperti Batman.


Keadaan buta warna pertama kali dicetuskan oleh John Dalton. Dia menggambarkan buta warnanya sendiri pada tahun 1794. Seperti saudaranya, dia gagal membezakan warna merah tua (merah tua) dari hijau dan merah jambu dari biru. Selepas itu, DNA dari mata Dalton dianalisis pada tahun 1994 dan hasilnya kemungkinan besar kekurangan penglihatan warna jenis protan.

Facebook Mendominasi Biru, Mark Zuckerberg Ternyaya Buta Warna Facebook Mendominasi Biru, Mark Zuckerberg Ternyaya  Buta Warna Reviewed by thecekodok on 5:14:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.