Jutawan Jepun mahu menjemput 8 orang untuk pergi ke bulan dengan roket SpaceX


 Jutawan Jepun Yusaku Maezawa mencari lapan orang untuk melakukan perjalanan ke Bulan menggunakan roket SpaceX's Starship. Misi peribadi ini, berjudul DearMoon, dirancang untuk bermula pada tahun 2023.

"Saya ingin orang dari semua latar belakang bergabung," kata Maezawa dalam video yang dimuat naik di YouTube, seperti yang dikutip oleh The Verge, Rabu (3/3/2021).


"Akan ada 10 hingga 12 orang secara keseluruhan, tetapi saya akan menjemput lapan orang untuk pergi bersama," sambungnya.


Maezawa terpilih menjadi penumpang roket Starship pertama pada tahun 2018. Semasa mengumumkan misi tiga tahun lalu, pengasas peruncit fesyen Zozotown mengatakan bahawa dia akan mengundang enam hingga lapan seniman untuk berjalan-jalan selama enam hari di sekitar orbit Bulan.


Tetapi dalam pengumuman terbaru ini Maezawa mengatakan bahawa dia mengubah rancangannya. Bukan hanya seorang seniman, dia mengajak semua orang untuk bergabung sepanjang mereka melakukan sesuatu yang kreatif. Ia juga mempunyai dua kriteria utama yang dicari dari penumpang terpilih.


"Apa pun aktiviti yang anda lakukan, dengan pergi ke angkasa lepas, saya harap anda dapat mendorongnya lebih jauh untuk membantu orang lain dan masyarakat umum," kata lelaki ..


"Kedua, anda mesti bersedia dan mampu menyokong anak kapal lain yang mempunyai aspirasi serupa," tambahnya.


Buat masa ini, pra-pendaftaran dibuka di laman DearMoon sehingga 14 Mac. Proses pemeriksaan awal akan bermula pada 21 Mac, diikuti dengan wawancara terakhir dan pemeriksaan perubatan pada bulan Mei.


Dalam video tersebut, Maezawa tidak menjelaskan secara terperinci proses pemilihan calon. Tetapi dia memastikan untuk membayar semua tempat duduk dalam penerbangan dengan menggunakan wangnya sendiri, jadi calon yang terpilih akan terbang ke Bulan secara percuma.


Misi dearMoon akan mengambil masa tiga hari untuk terbang ke Bulan, membuat pusingan pusingan-U, kemudian kembali ke Bumi selama tiga hari.


Sementara itu, SpaceX masih berusaha menguji roket Starship untuk menjadikannya layak terbang sambil membawa anak kapal penumpang. Pada masa ini mereka telah menguji beberapa prototaip, tetapi dalam dua ujian terakhir roket itu meletup ketika cuba mendarat.


Ketua Pegawai Eksekutif SpaceX, Elon Musk dan Presiden SpaceX, Gwynne Shotwell berkata, Starship dijangka melakukan penerbangan orbit pertamanya pada akhir 2021. Tahun lalu Musk mengatakan, Starship mesti melakukan beratus-ratus misi dengan satelit sebelum mengangkut kru penumpang.

Jutawan Jepun mahu menjemput 8 orang untuk pergi ke bulan dengan roket SpaceX Jutawan Jepun mahu menjemput 8 orang untuk pergi ke bulan dengan roket SpaceX Reviewed by thecekodok on 9:00:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.