Kenali Sam Bankman Fried, jutawan kripto yang hobinya menderma

 


Hanya tiga tahun bergabung dengan industri kripto, Sam Bankman Fried berjaya mencapai kekayaan hingga US $ 10 billion


Bukan hanya itu, Sam Bankman Fried juga termasuk dalam senarai Forbes 2021 "30 Under 30" dalam kategori kewangan. Ini menunjukkan bahawa dia mampu mematahkan gelombang di luar industri crypto.

Memetik halaman Forbes, Kamis (18/3/2021), pada tahun 2019, ia mendirikan platform yang berasal dari crypto FTX, yang baru-baru ini mengumpulkan US $ 40 juta dengan penilaian US $ 1.2 billion


FTX memperdagangkan kontrak niaga hadapan dalam cryptocurrency. Sam Bankman Fried memiliki sekitar 50 persen syarikat, yang akan menghasilkan pendapatan sekitar US $ 50 juta sepanjang tahun 2020, dengan keuntungan US $ 30 juta.


Di bursa FTX, peniaga boleh membeli dan menjual kripto, saham dan fiat. Stok yang terdapat di FTX adalah saham syarikat AS, seperti Google, Apple, Tesla, Amazon, dan lain-lain.


FTX kini disenaraikan sebagai pertukaran derivatif kelima terbesar mengikut jumlah, dengan nilai AS $ 3,5 bilion atau setara dengan Rp 50,49 trilion.


Berkat kejayaan FTX, kekayaan Sam Bankman Fried mencapai Rp 144 trilion dan menjadikannya orang kedua terkaya di dunia dalam industri crypto, di bawah CEO Coinbase Brian Armstrong.


Sam Bankman Fried pada asalnya bukan penyokong desentralisasi. Dia memulakan kerjaya dalam bidang kewangan tradisional. Ibu bapanya adalah profesor undang-undang di Universiti Stanford, di mana dia dilahirkan dan dibesarkan di Bay Area belajar fizik di Massachusetts Institute of Technology.


Dia kemudian menyedari bahawa kerjaya sebagai akademik bukan untuknya. Dia kemudian bermula dengan syarikat perdagangan kuantitatif, Jane Street Capital, di mana dia pertama kali menemui cryptocurrency.


Setelah tiga tahun bekerja di sana, dia memutuskan untuk menubuhkan syarikat perdagangan dan penyedia kecairannya sendiri, Alameda Research, pada tahun 2017.


Alameda Research kini telah berkembang menjadi salah satu syarikat crypto terbesar dengan aset sekitar AS $ 2.5 bilion.


Bukan hanya pandai berniaga, Sam Bankman Fried juga terkenal sebagai tokoh yang pemurah. Dia mengumpulkan separuh daripadanya yang disalurkan ke dalam sumbangan.


"Pada akhirnya, tujuan saya adalah untuk memberi impak, menjana pendapatan sebanyak mungkin, dan menyumbang sebanyak mungkin," katanya seperti yang dilaporkan oleh Cointelegraph.


Telah diketahui bahawa dia berencana untuk berkongsi sekitar 50 peratus dari miliaran kripto yang dimilikinya ketika dia telah mencapai kejayaan besar dalam dunia pelaburan ini.


Langkah derma ini telah diambil oleh Bankman dengan menjadi penderma kedua terbesar untuk kempen Joe Biden beberapa waktu yang lalu.


FTX Foundation juga menyediakan 1 peratus daripada yuran platform perdagangan. Dalam beberapa minggu pertama, yayasan tersebut telah mengumpulkan lebih dari US $ 2 juta .


Hasilnya kebanyakannya dari sumbangan pengguna, yang akan disalurkan ke badan amal terpilih.

Previous Post Next Post

Contact Form