Mi Mix 4 Pro Max akan menjadi telefon bimbit pertama Xiaomi yang boleh dilipat

 


Kebocoran terbaru telefon bimbit lipat Xiaomi datang dari Ross Young, pengasas syarikat penyelidikan Display Supply Chain Consultant, yang mengatakan bahawa telefon bimbit itu akan diberi nama Mi Mix 4 Pro Max.

Menurut Young, telefon bimbit lipat pertama Xiaomi akan dipanggil Mi Mix 4 Pro Max, yang sepertinya menggunakan layar yang boleh dilipat seperti Huawei Mate XS.


Layar Mi Mix 4 Pro Max akan dibekalkan oleh China Star Optoelectronics Technology (CSOT), yang merupakan anak syarikat TCL. Dalam keadaan terlipat, Young mengatakan bahawa skrin telefon bimbit ini akan berukuran 6.38 inci.



Khabar angin ini berbeza dengan yang sebelumnya beredar, yang menyatakan bahawa skrin untuk telefon bimbit skrin lipat Xiaomi akan dibekalkan oleh Samsung. Menurut Young, skrin dari Samsung ini hanya akan digunakan pada telefon bimbit skrin lipat Xiaomi seterusnya.


Xiaomi sendiri mempamerkan prototaip skrin lipat pertamanya sejak 2019. Tetapi sehingga kini mereka belum mengeluarkan produk ini kepada umum.


Nah, persoalan mengenai kemasukan telefon bimbit layar lipat ini ke dalam garis Mi Mix sesuai dengan strategi Xiaomi sejak melepaskan Mi Mix terlebih dahulu. Yaitu menggunakan baris ini untuk mempamerkan teknologi terkini kepada pengguna, atau bahkan untuk mengatakan produk eksperimental.


Sebelum ini, Xiaomi telah mendaftarkan hak paten untuk beberapa reka bentuk yang nampaknya digunakan pada telefon layar lipat mereka. Seperti reka bentuk telefon bimbit dengan kamera pop-up, menggunakan dua skrin, dan akhirnya, serupa dengan Samsung Galaxy Fold.


Telefon bimbit skrin lipat Xiaomi ini dilaporkan akan dilancarkan dalam waktu terdekat, mungkin pada bulan Mac 2021 dan akan dijual dengan harga yang agak berpatutan berbanding dengan telefon layar lipat pengeluar lain.

Previous Post Next Post

Contact Form