Review Realme Narzo 30A: Telefon pintar Keseronokan untuk permainan

 


Realme mengeluarkan telefon pintar terbarunya , Realme Narzo 30A. Dilengkapi dengan bateri yang besar, telefon pintar ini disokong oleh pemproses permainan Helio G85 dari MediaTek sehingga diklaim mampu memberikan prestasi permainan yang mampu di telefon pintar.


Jadi bagaimana ulasan kami untuk Realme Narzo 30A? Berikut adalah tinjauannya.


Pada pandangan pertama, Realme Narzo 30A mempunyai badan tebal, mirip dengan Realme C15 yang dikeluarkan tahun lalu. Peranti ini mempunyai gaya reka bentuk garis pepenjuru sehingga visualnya kelihatan bergelombang.


Dengan reka bentuk pepenjuru ini, badan Realme Narzo 30A tidak licin ketika dipegang. Namun, harus diakui bahawa berat badannya agak berat.


Realme Narzo 30A membawa skrin 6.5 inci dengan nisbah skrin 20: 9. Tubuhnya yang memanjang menghasilkan bidang pandangan yang lebih luas dan pengalaman permainan yang lebih mendalam.



Pada layar Realme Narzo 30A, terdapat takuk tetes air untuk meletakkan kamera selfie. Walaupun begitu, Realme mendakwa bahawa kawasan poni dikurangkan sebanyak 30.9 peratus berbanding sebelumnya.


Realme Narzo 30A dilengkapi dengan port USB jenis C untuk menyokong pengecasan. Selain itu, peranti ini juga dilengkapi dengan bicu audio 3.5mm.


Realme Narzo 30A diperkuat oleh pemproses Helio G85 dari MediaTek. Pemproses ini disokong oleh octa-core pada kelajuan hingga 2.0GHz.


Dipasangkan dengan GPU ARM Mali-G52, aloi ini didakwa dapat memberikan pengalaman 'ngegim' yang menendang.


Helio G85 sendiri diklaim mempunyai skor penanda aras AnTuTu dalam julat 200,000+. Semasa digunakan untuk bermain permainan PUBG Mobile, peranti ini cukup selesa digunakan. Permainan berjalan tanpa ketinggalan.


Sayangnya, permainan PUBG Mobile di Realme Narzo 30A hanya maksimum dalam grafik HD dengan kadar bingkai tinggi.


Berbalik kepada prestasi bateri, Realme Narzo 30A dikuasakan oleh bateri 6,000mAh dengan pengecasan pantas 18W.


Dengan kapasiti yang besar, bateri Realme Narzo 30A cukup tahan lama. Pada kapasiti 70 peratus, kami menggunakan Realme Narzo 30A untuk streaming dan setelah beberapa jam, bateri peranti masih sekitar 50 peratus.


Walaupun menurut ujian Realme Lab, Narzo 30A dapat bertahan selama 46 hari dalam mod siap sedia.


Untuk telefon bimbit, Realme Narzo 30A dapat bertahan 52 jam, Spotify dapat bertahan 114 jam, permainan dapat bertahan 10 jam, sementara ketika digunakan untuk WhatsApp dan YouTube, perangkat dapat bertahan hingga 28 jam dan 27 jam.


Untuk mengecas, Realme Narzo 30A dapat dicas sepenuhnya dalam masa yang kurang, iaitu kurang dari 2 jam.


Baterai Realme Narzo 30A juga disokong oleh pelbagai mod pengoptimuman. Berkat aplikasi cepat beku, aplikasi yang jarang digunakan akan dibekukan, mengurangkan penggunaan kuasa di latar belakang.


Terdapat juga mod pengoptimuman bateri layar yang akan mengurangkan beberapa kesan paparan untuk meningkatkan daya tahan bateri. Kemudian ada juga mod siaga tidur untuk menjimatkan kuasa semasa tidur. Hingga mod penjimatan tenaga yang mengurangkan tahap kecerahan layar untuk memanjangkan hayat bateri.


Pada badan belakang Narzo 30A, Realme menyematkan bingkai kamera persegi seperti yang terdapat pada siri Realme C sebelumnya.


Namun, walaupun secara fizikalnya kelihatan seperti mempunyai tiga kamera, Realme Narzo 30A hanya disokong oleh dua kamera utama. Masing-masing berukuran 13MP dengan bukaan f2.2 menggunakan lensa 5P.


Selain itu, ada juga lampu kilat LED di bingkai untuk menyokong kualiti gambar dalam keadaan cahaya rendah.


Kamera Realme Narzo 30A disokong dengan mod pemandangan malam yang super untuk gambar malam yang terang.


Realme Narzo 30A juga disokong dengan saringan malam yang sebelumnya hanya ada dalam siri perdana. Terdapat tiga saringan malam yang disajikan, iaitu cyberpunk, flamingo, dan emas moden.


Seperti peranti sebelumnya, Realme Narzo 30A juga disokong dengan Chroma Boost untuk menghasilkan gambar yang lebih berwarna dan terang.


Beralih ke kamera selfie, Realme Narzo 30A disokong oleh kamera 8MP dengan AI Beauty, Mode Potret, dan ciri lain.


Selain unggul dalam bidang reka bentuk, prestasi dan kemampuan kamera, Realme Narzo 30A juga disokong oleh sejumlah ciri lain. Seperti:


Realme Narzo 30A disokong oleh RAM 4GB dan memori dalaman 64GB yang boleh dikembangkan menggunakan slot kad SD hingga 256GB.


Selain slot kad SD, pengguna juga dapat memasukkan dua kad SIM di slot tersebut. Oleh itu, secara keseluruhan, Realme Narzo 3A menyokong tiga slot kad.


Realme Narzo 30A disokong oleh ciri keselamatan pengimbas cap jari pada badan belakang dengan imbasan yang cukup pantas untuk membuka kunci.


Selain itu, Realme Narzo 30A juga disokong dengan ciri keselamatan pengecaman wajah.


Realme Narzo 30A menggunakan sistem operasi Realme UI berdasarkan Android 10, yang kelihatan lebih dekat dengan antara muka Android yang murni.


Dengan begitu, pengalaman Realme UI menjadi lancar dan menyenangkan. Malangnya, di Realme Narzo 30A, terdapat banyak aplikasi lalai yang dipasang. Ini menjadikan antara muka Realme UI kelihatan penuh.


Fungsi ini membolehkan dua pengguna menikmati video atau lagu yang sama menggunakan fon telinga tanpa wayar dan fon telinga berwayar pada masa yang sama. Dengan cara itu, kedua-dua orang dapat mendengar lagu atau menonton filem yang sama.


Realme UI dilengkapi dengan perlindungan maklumat peribadi. Sistem ini menyediakan halaman maklumat kosong apabila aplikasi meminta akses ke maklumat peribadi pengguna.


Ciri ini memastikan bahawa sejarah panggilan, kenalan, dan mesej pengguna tetap peribadi dan mencegah kebocoran maklumat.


Realme UI juga membenarkan mod gelap terbina dalam. Mod ini telah dioptimumkan untuk dijalankan pada lebih banyak aplikasi pihak ketiga.


Realme UI juga membolehkan anda mengatur mod gelap untuk mematikan secara automatik ketika matahari terbit dan menyala ketika matahari terbenam.



Bagi mereka yang ingin mencari telefon pintar  dengan bateri yang besar, RAM dan memori yang besar, dan prestasi untuk bermain permainan mudah alih, Realme Narzo 30A boleh menjadi pilihan.


Kerana telefon pintar ini dilengkapi dengan bateri 6,000mAh dan pengecasan pantas 18W, RAM 4GB dan memori 64GB, dan chipset Helio G85 dari MediaTek yang bertujuan untuk menyokong prestasi permainan.


Kelebihan:


- Bateri besar


- RAM besar dan memori dalaman 


- Reka bentuk yang kukuh dan cengkaman yang selesa


- Prestasi permainan tidak ketinggalan


Kekurangan:


- Rangka kamera nampaknya mempunyai 3 kamera tetapi hanya ada dua


- Badan peranti sedikit berat dan tebal


- Reka bentuk yang serupa dengan Realme C15


Spesifikasi:


Pemproses: Helio G85 MediaTek


RAM / memori dalaman: 4GB LPDDR4x / 64GB


Skrin: takuk mini drop 6.5 inci


Kecerahan: 570 nits


Perlindungan skrin: Corning Gorilla Glass 3


Bateri: Pengecasan pantas 6000mAh / 18W


Pengecasan: Port USB Type C


Kamera: Kamera Dual 13MP, bukaan f2.2


Kamera selfie: 8MP AI Beauty


Berat: 207 gram



Review Realme Narzo 30A: Telefon pintar Keseronokan untuk permainan Review Realme Narzo 30A: Telefon pintar Keseronokan untuk permainan Reviewed by thecekodok on 5:56:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.