Misteri Project Athia dari Square Enix akhirnya terjawab

 


Square Enix akhirnya mendedahkan maklumat terkini mengenai permainan dengan tajuk sementara Project Athia. Walaupun disahkan hadir di PS5, Square Enix belum banyak mendedahkan maklumat mengenai permainan ini.


Walaupun maklumatnya masih minimum, kini Square Enix sekurang-kurangnya mula membicarakan permainan ini. Sebagai permulaan, seperti dikutip dari Engadget, Sabtu (20/3/2021), permainan ini disahkan memiliki gelaran terakhir, iaitu Forspoken.


Di samping itu, permainan ini juga akan dibintangi oleh pelakon Ella Balinska, yang terkenal sebagai Frey Holland dalam filem 2019 "Charlie Angels". Square Enix juga berkongsi melihat permainan Forspoken nanti.


Berdasarkan video yang dimuat naik, kisah dalam permainan ini kemungkinan akan menonjolkan watak yang dilakonkan oleh Ella yang tiba-tiba muncul di dunia fantasi Athia dari dunia moden.


Dalam perjalanannya, dia mesti belajar sihir untuk terus hidup di dunia itu. Selain maklumat itu, tidak ada kebocoran lain yang diungkapkan oleh Square Enix mengenai permainan ini.


Pembangunnya hanya mengatakan bahawa permainan akan memanfaatkan keupayaan dan ciri PS5 untuk memberikan anda pengalaman yang lebih mendalam. Rancangannya, Forspoken akan dikeluarkan pada tahun 2022.


Sebaliknya, Sony baru-baru ini mendedahkan bahawa ia sedang mengembangkan alat dengar realiti maya (VR) baru untuk konsol permainan baru mereka, iaitu PlayStation 5 (PS5).


Walaupun syarikat yang berpangkalan di Jepun masih belum menunjukkan bentuk alat dengar, Sony sebaliknya telah berkongsi maklumat mengenai rupa pengawal VR PS5 atau PSVR 2.


Berdasarkan gambar yang dikongsi oleh Sony, pengawal VR untuk PS5 mempunyai bentuk sfera yang unik yang didakwa syarikat akan merasa selesa dan semula jadi ketika dipegang.


Walaupun sebahagian besar teknologi dalam pengawal VR PS5 meminjam dari DualSense, Sony nampaknya menambahkan sejumlah ciri baru padanya.


Memetik GSM Arena, Jumat (19/3/2021), pengawal VR baru akan dilacak oleh alat dengar menggunakan "cincin pengesan" yang dilekatkan di bahagian bawah setiap pengawal.


Di samping itu, Sony juga telah mengoptimumkan sistem maklum balas haptik khusus untuk bentuk pengawal VR baru pada konsol PS5.



Seperti DualSense pada PS5, pengawal pada alat dengar VR baru juga akan mempunyai pemicu adaptif (L2 dan R2).


Dengan cara ini, pemain dapat merasakan perbezaan antara setiap senjata ketika berada dalam permainan dan akan mengalami pengalaman yang lebih mendalam ketika bermain.


Selain itu, pengawal VR ini juga akan dapat mengesan jari pengguna ketika melalui kawasan sensitif sentuhan di mana ibu jari, telunjuk dan jari tengah diletakkan.


Setiap pengawal VR ini akan bertindak seperti separuh daripada DualSense, dengan sebelah kiri mempunyai butang analog, segitiga, kotak, L1, L2, dan Buat.


Sementara di sebelah kanan terdapat analog lain, butang silang, bulat, R1, R2, dan Pilihan. Alat dengar PS5 VR dirancang untuk dilancarkan oleh Sony seawal tahun 2022.

Previous Post Next Post

Contact Form