Setahun WFH, bos Apple tidak sabar untuk kembali pejabat


 Apple adalah salah satu syarikat teknologi yang melaksanakan kerja dari rumah (WFH) setelah wabak COVID-19 merebak. Kini setelah setahun bekerja dari rumah, Ketua Pegawai Eksekutif Apple Tim Cook tidak sabar untuk kembali ke pejabat.

Seperti diketahui, Apple telah mula membuka pejabat dan gudangnya secara berperingkat sejak bulan Jun tahun lalu. Tetapi polisi WFH mereka diperpanjang hingga Jun 2021.


"Secara umum, saya rasa kita akan kembali ke pejabat dan saya tidak sabar untuk itu terjadi," kata Cook kepada People.


Menurut lelaki berusia 60 tahun ini, bekerja di pejabat dan bertemu sendiri penting bagi Apple, kerana inovasi dan kolaborasi lebih mudah apabila dilakukan secara bersemuka.


"Inovasi saling bertemu sepanjang hari dan menyampaikan idea yang baru anda miliki. Dan anda harus benar-benar bersatu untuk melakukan itu," jelasnya.


Tetapi kembali bekerja di pejabat biasa, Apple mempunyai cabaran besar. Pengilang iPhone ini menggunakan reka bentuk pejabat terbuka di ibu pejabatnya di Cupertino, California.


Tetapi kerana perlunya jarak sosial di era COVID-19, beberapa syarikat telah mengubah reka bentuk pejabat mereka untuk menjaga jarak dan mengharuskan pekerja memakai topeng. Bagaimana Apple menyelesaikannya?


"Kami masih memeriksanya, jujur," kata Cook.


Walaupun dia tidak sabar untuk kembali ke pejabat, Cook mengatakan ada kemungkinan Apple mungkin menerapkan sistem kerja hibrid. Dia menyedari bahawa terdapat beberapa aktiviti yang dapat dilakukan secara hampir melalui Zoom atau sesuatu.


WFH juga tidak melambatkan Apple. Walaupun terkekang, mereka berjaya melancarkan iPhone 12, yang merupakan telefon bimbit 5G pertama dari Apple pada akhir tahun 2020.


"Kami memperkenalkan cip M1 di Mac. Ini adalah pencapaian yang sangat besar," katanya.

Setahun WFH, bos Apple tidak sabar untuk kembali pejabat Setahun WFH, bos Apple tidak sabar untuk kembali pejabat Reviewed by thecekodok on 1:20:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.