Nintendo Switch dengan Skrin OLED 7 Inch Akan Datang Tahun Ini

 


Sejak pertama kali dilancarkan pada tahun 2017, generasi baru Nintendo Switch masih belum diperkenalkan. Tetapi nampaknya konsol hibrid ini tidak lama lagi akan mempunyai pengganti yang membawa sejumlah peningkatan.

Bloomberg melaporkan bahawa Nintendo akan melancarkan Switch baru tahun ini yang menggunakan panel OLED 7 inci. Nintendo menghubungkan Samsung Display untuk menyediakan panel ini dan proses pengeluaran akan bermula pada bulan Jun.

Sumber Bloomberg mengatakan bahawa Samsung Display pada awalnya akan menghasilkan sekitar satu juta panel setiap bulan. Panel ini akan dihantar untuk memulakan pemasangan pada bulan Julai.



Seperti diketahui, Nintendo Switch menggunakan panel LCD berukuran 6.2 inci dan resolusi 720p. Sementara Switch Lite mempunyai layar LCD 5.5 inci dengan resolusi 720p.


Sekiranya casis model Switch baru tidak berubah, kemungkinan bezel lebih tipis untuk menampung layar yang lebih besar.


Nintendo dikatakan menggunakan panel OLED yang lebih kaku untuk Switch generasi baru. Panel ini lebih murah dan kurang fleksibel jika dibandingkan dengan panel OLED yang digunakan dalam telefon bimbit.


"Panel OLED akan menghabiskan lebih sedikit bateri, menawarkan kontras yang lebih tinggi dan mungkin masa tindak balas yang lebih cepat jika dibandingkan dengan Suis LCD semasa," kata pengasas bersama DSCC, Yoshio Tamura, seperti yang dikutip oleh Bloomberg, Jumat (5/3/2021).


Switch generasi baru masih mengekalkan resolusi skrin 720p untuk mod pegang tangan. Tetapi sumber Bloomberg mengatakan bahawa konsol ini akan dapat memaparkan grafik 4K jika disambungkan ke TV.


Laporan Bloomberg tidak mendedahkan tarikh pelancaran untuk Switch generasi baru, tetapi sumber mereka mengatakan bahawa konsol kemungkinan akan dilancarkan menjelang musim cuti akhir tahun.

Nintendo Switch dengan Skrin OLED 7 Inch Akan Datang Tahun Ini Nintendo Switch dengan Skrin OLED 7 Inch Akan Datang Tahun Ini Reviewed by thecekodok on 5:42:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.