Pelancaran Short YouTube di AS, Perkhidmatan Bersaing TikTok


 YouTube melancarkan perkhidmatan video pendek untuk pengguna di Amerika Syarikat. Nampaknya kehadiran perkhidmatan video pendek ini adalah untuk menyaingi dominasi TikTok.


Memetik laman Reuters, Ahad (21/3/2021), perkhidmatan video pendek ini dipanggil Short. Platform ini membolehkan pengguna merakam video dalam orientasi menegak supaya lebih mudah alih.


Rakaman video kemudian dapat ditambah dengan berbagai efek dan lagu latar yang diperoleh dari perpustakaan muzik.


"Mulai hari ini dan selama beberapa minggu ke depan, kami secara beransur-ansur memperluas Short beta di Amerika Syarikat," kata YouTube dalam catatan blog.


YouTube menambah, ia akan terus meningkatkan ciri dalam Pendek. Sebagai contoh, keupayaan untuk menambahkan teks di pelbagai tempat pada video.


YouTube melancarkan ciri ini di India pada September tahun lalu, tepat setelah TikTok disekat.


Menurut YouTube, Short kini mempunyai 6.5 juta tontonan setiap hari di seluruh dunia.


Perkhidmatan video pendek pendek juga terdapat di Beta. Fungsi ini membolehkan pengguna memuat naik video pendek dengan orientasi potret di platform YouTube.


Pengguna YouTube dapat menemukan menu Short Beta di aplikasi YouTube mereka pada paparan menu Utama. Selanjutnya, pengguna boleh menatal untuk mencari Short Beta.


Dalam Short Beta, pengguna akan dapat melihat muat naik video pendek dari akaun yang mereka langgani.


YouTube baru-baru ini mengumumkan satu ciri baru di platformnya bernama Shorts. Seperti namanya, fitur ini membolehkan pengguna memuat naik video pendek di platform YouTube.


Ciri baru ini dikatakan serupa dengan TikTok, kerana video tersebut ditunjukkan secara potret. Namun, seperti dikutip dari GSM Arena, Selasa (2/3/2021), fitur ini hanya tersedia di Amerika Serikat, dan pengguna global diharapkan dapat mengikuti dalam waktu dekat.


Pada masa ini, ciri Shorts itu sendiri masih dalam tahap Beta, jadi tidak semua pengguna di Amerika Syarikat dapat mencubanya. Hanya syarikat yang diketahui telah menguji ciri ini dalam 12 bulan terakhir.


Untuk makluman, video pendek memang meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Salah satunya adalah TikTok, yang kini dilaporkan telah mencapai 1 bilion pengguna aktif bulanan.


Selain dari YouTube, Instagram juga diketahui telah menampilkan ciri seperti TikTok, iaitu Reels. Fungsi ini diperkenalkan buat pertama kalinya pada bulan Ogos 2020 dan membolehkan pengguna membuat video berdurasi 15 saat.

Pelancaran Short YouTube di AS, Perkhidmatan Bersaing TikTok Pelancaran Short YouTube di AS, Perkhidmatan Bersaing TikTok Reviewed by thecekodok on 3:56:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.