Pengodam Mengurangkan Masa Pemuatan Dalam Talian GTA hingga 70 Peratus

 


Memuatkan atau memuatkan masa dalam permainan Grand Theft Auto (GTA) Online telah menjadi masalah besar bagi pemain dalam beberapa tahun terakhir.


Walau bagaimanapun, seorang penggodam bernama T0st mendakwa telah menangani masalah tersebut untuk mempercepat atau mengurangkan masa memuat dalam permainan sekitar 70 peratus.


Dia mengeluarkan bukti peningkatan konsep DLL yang memendekkan masa muat permainan GTA.


Dilaporkan oleh Ars Technica, Rabu (3/3/2021), waktu pemuatan GTA Online tetap perlahan walaupun terdapat peningkatan umum dalam perkakasan dan status permainan kerana aliran data terus memberi manfaat kepada penerbit TakeTwo.


Tinjauan Reddit tanpa nama tahun lalu mendapati kira-kira separuh pemain menunggu tiga hingga enam minit untuk memuatkan permainan dalam permainan, dan kira-kira 35 peratus pemain menunggu lebih lama untuk memulakan setiap sesi.


Untuk menyelesaikan masalah ini, T0st memulakan proses ini dengan membuat profil CPU mereka sendiri untuk mencuba mengapa permainan memaksimumkan satu utas CPU selama lebih dari empat minit semasa memuat.


Setelah menggunakan alat untuk membuang timbunan proses dan memunggah kod GTA ketika berjalan dalam memori, T0st melihat sekumpulan fungsi (agak kabur) yang seolah-olah menguraikan fail JSON 10MB dengan lebih dari 63.000 entri.


Fail JSON yang dimaksud tampaknya adalah "katalog toko bersih" yang menjelaskan setiap item yang dapat dibeli oleh pemain GTA Online dengan mata wang dalam permainan mereka.


Menghuraikan fail 10MB tidak semestinya menjadi masalah bagi komputer moden, tetapi beberapa masalah yang tidak jelas dalam pelaksanaan tertentu nampaknya menyebabkan penurunan besar.


Pertama, fungsi khusus yang digunakan untuk mengurai rentetan JSON, nampaknya melakukan fungsi pemeriksaan intensif berulang kali setelah membaca untuk setiap data.


"Caching string yang sederhana untuk mempercepat imbasan tersebut menghasilkan pengurangan lebih dari 50 peratus masa muat dengan sendirinya," tulis T0st.


Setelah menguraikan semua data JSON ini, GTA Online nampaknya memuatkannya ke dalam array dengan cara yang sangat tidak cekap, memeriksa keseluruhan array untuk pendua dari awal ketika ia berlangsung.


Menggantikan proses itu dengan jadual hash yang dapat dengan cepat memeriksa pendua menyebabkan pengurangan masa muat sekitar 25 persen dengan sendirinya, tulis T0st.


Dengan kedua-dua pembaikan ini digabungkan, T0st mengatakan masa muat GTA Online turun dari enam minit menjadi kurang dari dua minit di mesin ujian. Mereka yang berminat untuk meniru hasilnya dapat membuat DLL serupa dari kod sumber T0st.


Sebagai catatan, pemain hanya boleh melakukannya sekiranya mereka berani mengambil risiko, kerana jenis pengubahsuaian ini dapat dengan mudah mencetuskan pemeriksaan anti-cheat permainan.


Sementara itu, T0st menulis ini untuk semua pemain di pihak Rockstar harus lebih pendek. "Seharusnya tidak memerlukan lebih dari satu hari untuk disiapkan oleh satu pembangun," kata T0st.



Pengodam Mengurangkan Masa Pemuatan Dalam Talian GTA hingga 70 Peratus Pengodam Mengurangkan Masa Pemuatan Dalam Talian GTA hingga 70 Peratus Reviewed by thecekodok on 5:35:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.