Penyelidik Korea Selatan Membangunkan Teknologi Baru untuk Organ Buatan


Sekumpulan penyelidik di Korea Selatan telah membangunkan teknologi baru yang dijangka memudahkan pengeluaran organ buatan untuk kajian pramatang atau rangkaian buatan untuk pemindahan seperti kulit tiruan dan patch untuk jantung.


Memetik maklumat rasmi melalui eurekalert pada hari Rabu (10/3/2021), Institut Sains dan Teknologi Korea (KIST) yang dikenali sebagai kumpulan penyelidikan yang diketuai oleh Dr. Youngmee Jung dari pusat biomaterial telah membangunkan platform budaya sel baru menggunakan membran yang sangat nipis. Oleh itu, dia boleh membiak beberapa jenis sel serentak untuk membentuk rangkaian yang serupa dengan rangkaian asal tubuh manusia.


Budaya bersama adalah satu kaedah dalam merekabentuk organ buatan yang boleh digunakan sebagai pengganti kajian membiarkan haiwan, yang diperlukan untuk pembangunan dadah.


Kerana tubuh manusia terdiri daripada pelbagai jenis sel, budaya bersama sangat penting dalam membuat simulasi rangkaian manusia sedekat mungkin dan kini digunakan dalam kebanyakan bidang penyelidikan yang melibatkan simulasi rangkaian biologi.


Walau bagaimanapun, hanya campurkan dan membiak pelbagai jenis sel bersama sering menyebabkan sel yang berkembang pesat membanjiri sel-sel lain mereka.


Platform yang menggunakan membran berliang mempunyai batasan kerana ketebalan relatif membran dan kepadatan liang yang rendah gagal untuk mendorong interaksi sel aktif.


Di samping itu, rawatan tambahan diperlukan untuk mengimbangi perbezaan antara persekitaran platform dan persekitaran di vivo di mana sel-sel benar-benar berkembang.


 


2 dari 2 muka surat

Membran yang lebih nipis

Untuk mengatasi batasan ini, para penyelidik di KIS telah membangunkan platform dengan membran 10 kali lebih nipis dan mempunyai ketumpatan liang yang lebih tinggi, dengan itu meningkatkan interaksi sel.


Penggunaan bahan polimer yang lembut dan elastik membolehkan penyesuaian keanjalan untuk membran nipis, supaya platform kulturo ini dapat memaparkan sifat permukaan yang serupa dengan matriks ekstraselular, yang menyediakan sel-sel dengan alam sekitar yang serupa dengan tubuh.


Di samping itu, memandangkan rangkaian dalam saluran darah, otot, jantung, dan bahagian-bahagian lain dari tubuh manusia sering sejajar dalam arah tertentu, platform ini sesuai untuk pembiakan rangkaian kerana ia boleh menyelaraskan sel tanpa rawatan lanjut, melalui penjajaran dan corak lior Pembentukan menggunakan keanjalan membran pada skala nano.

Previous Post Next Post

Contact Form