Review ASUS ROG Phone 5, permainan telefon bimbit terbaik sekarang

 


Asus kembali untuk mengemas kini talian telefon bimbit (HP). Dengan spesifikasi yang dipertingkatkan dan beberapa ciri yang dikemas kini menjadikan telefon rog 5 menjadi permainan telefon bimbit yang terbaik sekarang.

Sekurang-kurangnya ia didasarkan pada pengalaman  untuk mencuba Versi Global Rog Phone 5. Kami mencubanya untuk minggu ini.


Terdapat kelebihan, sudah tentu terdapat kekurangan. Semua saman dalam ulasan ringkas berikut:


Asus menukar telefon Rog 5 dari pendahulunya. Seluruh permukaan masih bersalut kaca, tetapi tidak ada lagi lubang pengudaraan yang telah menghiasi belakang permainan HP ini.


Terdapat dua varian warna yang diserahkan oleh Asus, Hitam dan Putih. Variasi yang dipinjamkan kepada putih.


Tiada kesan dari Gahar, tetapi masih menarik. Selain itu, ASUS mengguna pakai reka bentuk matriks bertitik, mengingatkan kita tentang rupa yang menawan komputer riba Zephyrus Rog.


Meningkatkan kilat RGB di bahagian belakang badan kini boleh memaparkan dua warna yang berbeza secara serentak. Supaya ia boleh memaparkan gradasi warna tarikan.


Warna sejuk RGB Lightning boleh disesuaikan mengikut kehendak pengguna. Tetapan boleh dilakukan dengan mudah dalam mod x.


A Little Shell Aduan belakang kaca yang dibungkus dalam gelas, ia berasa sangat licin dalam memahami walaupun keadaan tangan tidak berpeluh. Nasib baik dalam pakej jualan ASUS memberikan kes yang menjadikan telefon bimbit ini tidak mudah tergelincir dari tangan.


Tetapi ia bukan hanya reka bentuk telefon bimbit hanya untuk membuat paparan yang berbeza. Asus membungkus kotak pembungkusan dengan sentuhan anime. Di samping itu, terdapat taman tema yang menawarkan tema dari permainan popular supaya ia mengesahkan bahawa telefon rog 5 adalah HP permainan sebenar.



Telefon Rog ini 5 skrin merawat benar-benar merosakkan mata pemain. Regangan 6.6 inci, membuat bantuan semasa bermain permainan.


Warna yang disajikan adalah kaya, tajam dan terperinci. Terima kasih kepada penggunaan panel Samsung AMOLED E4 yang membentangkan 1 bilion warna.


Permainan ini kelihatan begitu lancar, dan skrin begitu responsif. Buat permainan Panggilan Tugas (COD) sentiasa menang dan berbaris sebagai penembak dengan skor tertinggi.


Semua itu terima kasih kepada skrin telefon rog yang mempunyai ciri kadar penyegaran 144 Hz, masa tindak balas 1 ms. Di samping itu, telefon bimbit ini dilengkapi dengan kadar pensampelan sentuhan 300 Hz dan Touch Latency 24.3 MS yang dituntut paling rendah di dunia.


Bukan sahaja mata, pendengaran Indra juga dimanjakan, akibatnya pengalaman permainan yang lebih maksimum, ASUS menggilap kualiti Speaker Rog Phone 5 dengan menggunakan dwi depan yang menghadap penceramah stereo yang bersifat simetri.


Asus memanggil saiz pembesar yang digunakan 35% lebih besar daripada siri sebelumnya. Ini menjadikan audio dikeluarkan 21% lebih kuat daripada sebelumnya.


Pasti cukup apabila kita menggunakan untuk bermain permainan, bunyi yang keluar dari pembesar suara begitu menendang. Aktiviti penstriman video di Netflix atau Disney + Hotstar berpuas hati kerana suaranya begitu baik.


Semasa acara pelancaran, ASUS telah menjelaskan bahawa penceramah telefon bimbit barunya mendapat sokongan Audio Hi-Res dan Qualcomm Aptx Adaptif. Dan Asus sekali lagi termasuk port Audio Jack 3.5 mm yang sebelum ini tidak hadir, walaupun digabungkan dengan ciri DAC (digital-ke-analog), menjadikan kualiti bunyi lebih dirangsang apabila menggunakan fon telinga kabel.


Telefon Rog 5 juga diberikan sokongan Dirac. Audiowizard yang ada dengan empat mod bunyi, iaitu dinamik, pawagam, muzik dan permainan. Tetapi pengguna masih boleh menjalankan penyesuaian mengikut rasa mereka.


Dan Dirac yang menarik membawa pembetulan fasa MIMO Mixes untuk mengoptimumkan pembesar suara. Selain itu terdapat pembatalan cross-talk MIMO untuk peringkat bunyi yang lebih luas.


Kendatirog Phone 5 adalah HP permainan, ASUS dilengkapi tiga kamera yang mampu. Kamera utama menggunakan sensor MP Sony IMX686 64 yang boleh merakam video sehingga 8k. Dua kamera lain adalah ultra-lebar 13MP (125 darjah) dan Macro 5MP.


Dalam pencahayaan yang baik, foto akan kelihatan tajam dan terperinci, dengan kamera sudut yang luas memberikan beberapa hasil yang sangat baik. Begitu juga, hasil 24 kamera selfie MP.

Prestasi

Model ASUS dengan chipset semasa pada telefon Android, iaitu Snapdragon 888. Unit yang mempunyai 16 GB RAM dan ROM 256 GB.


Ramuan membentangkan prestasi yang sangat cepat. Malah dengan atau tanpa mod X, bermain permainan di telefon bimbit ini dengan lancar.


Kami telah bermain genshin impak dengan 60fps dengan lancar tanpa ngellag. Begitu juga, pub bergerak dan legenda mudah alih dengan tetapan purata yang betul dilibas tanpa sebarang halangan.


Telah diuji dengan tanda AntuTu, PCMMark dan 3D. Hasilnya adalah pada telefon bimbit utama di pasaran hari ini. Inilah hasilnya:


Dengan landasan dapur yang sangat berkelayakan, skrin AMOLED dengan kadar penyegaran 144 Hz dan pembesar suara stereo membuat pengalaman bermain permainan di Rog Phone 5 begitu memuaskan. Apa lagi yang mempunyai ciri-ciri tambahan 5, bermain COD Mobile semakin difasilitasi, tetapi ia benar-benar memerlukan penyesuaian terutama untuk pemain yang digunakan untuk merakam menggunakan butang pada skrin.


Kami merasakan pengalaman yang menarik apabila mengaktifkan ciri audio haptic. Apabila merakam atau menyerang musuh, kami merasakan getaran pada butang pada skrin. Seolah-olah anda menggunakan pengawal semasa bermain permainan di konsol.


Terdapat beberapa ciri permainan lain yang disediakan oleh Asus. Terdapat juga mod soout yang mengubah warna paparan skrin untuk memudahkan mencari sasaran semasa bermain permainan.


ROG PHONE 5 mempunyai butang tersembunyi, iaitu sentuhan belakang. Ia terletak di belakang bahagian bawah (mod landskap) yang boleh digunakan sebagai butang L1 / L2.


ASUS menyediakan teknologi hyperfusion menjadikan sambungan terbaik untuk bermain permainan. Pengguna boleh dengan mudah menukar wifi dan sambungan selular. Menariknya telefon rog 5 menyokong sambungan WiFi terkini 6e dengan keupayaan muat turun dan memuat naik lebih laju.


Kami telah mencuba bermain permainan menggunakan Rog Kunai 3. Aksesori ini dilengkapi dengan sarung khas untuk memasang ROG Phone 5, maka kedua-dua pihak dipasang Gamepad Shift seperti pengawal suis Nintendo. Auto mengubah telefon ROG 5 untuk menjadi konsol permainan selular yang teratas.


Bermain permainan menggunakan Kunai 3 Gamepad juga tidak kurang sejuk. Tetapi sememangnya sebagai pemain pemula kami mesti menyesuaikan diri dan tetapan dilakukan secara manual.

Telefon Rog 5 dilengkapi dengan bateri yang agak jumbo, kapasiti adalah 6,000 mah. ASUS menggunakan bateri sel dua, masing-masing adalah 3,000 mah.


Dengan kapasiti ini, telefon rog 5 dengan kadar penyegaran 60Hz dapat bertahan berpuluh-puluh jam. Tetapi apabila skrin menetapkan 144Hz, bateri dikeringkan lebih cepat. Apa lagi yang digunakan untuk bermain permainan.



Nasib baik ia diberi ciri pengisian cepat 65W. Walaupun tidak secepat jiran yang menggunakan ciri yang sama, sekurang-kurangnya telefon rog 5 boleh diisi 60% hanya 30 minit dan penuh dalam masa 50 minit.


Asus juga melengkapkan ciri pengurusan bateri. Terdapat pengecasan yang mantap yang membuat pengecasan selamat walaupun dia tidur pada waktu malam.


Selain itu, ciri-ciri pengisian atas had diberikan untuk mengehadkan berapa banyak peratusan bateri yang dicas sepenuhnya. Sebagai contoh, 90%, selepas tiba pada peratusan bateri tidak akan dikenakan lagi.


Menariknya terdapat ciri pengecasan yang dijadualkan, untuk membuat jadual cas semula. Untuk pemain, ia diberi ciri pengecasan pintasan untuk menyediakan kuasa pada peranti tanpa mengalirkan kandungan bateri semasa bermain.


Telefon ASUS ROG 5 membawa peningkatan yang ketara dalam pendahulunya. Akibatnya, pengalaman mudah alih permainan mendapat dimaksimumkan.


Tetapi kami mengesyorkan menggunakan selongsong, selain kerana permukaan belakang begitu licin apabila dipegang, panas ketika bermain permainan menjadikannya tidak selesa di tangan. Sekiranya terdapat dana tambahan, lebih baik menggunakan aksesori Aeroactive Cooler 5 yang dapat mengurangkan haba pada badan hingga 15 darjah Celsius.


Kami mengharapkan ASUS untuk menyokong pengecas tanpa wayar dan sudah kalis air dalam wira terbaru ini. Tetapi keupayaan ini masih tidak hadir tidak mengurangkan telefon ROG 5 sebagai telefon bimbit permainan terbaik pada masa ini.


Spesifikasi ASUS ROG PHONE 5

Pelepasan Mac 2021.

Dimensi 172.8 x 77.3 x 10.3 mm

Skrin 6.78 inci AMOLED FULL HD +, 144 Hz, HDR 10+

Gorilla Glass Vicus Pelindung Skrin

Snpadragon 888 chipset.

GPU adreno 660.

RAM 8 GB / 12 GB / 16 GB

Storan Dalaman 128 GB / 256 GB

Kamera Belakang 64GB IMX686, 13 MP Ultra-Wide, 5 MP Makro

24 MP Front Camera

SIM DUAL SIM CARD

6000 mAh bateri + cepat mengecas 65W

Connectivity 5G, 4G, Wifi 6e, Bluetooth 5

Hitam dan putih

Previous Post Next Post

Contact Form