Pokemon Go Kalahkan Marvel dan Starwars

 


Francais Pokemon yang dilancarkan pada tahun 1996 di Nintendo Gameboy telah berjalan selama 25 tahun yang luar biasa. Berkat kejayaan global Pokemon Go dan popularitinya sejak 2016, francais ini telah memperoleh kemenangan besar, bahkan mengalahkan Marvel Cinematic Universe dan Starwars.

Dikutip dari 9to5Mac, francais Pokemon Go mencapai kejayaan $ 100 bilion dalam penjualan sepanjang masa. Data baru dari SafeBettingSites mengatakan bahawa Pokémon telah menjadi jenama media yang paling berharga di dunia.


Dengan penjualan $ 100 bilion sepanjang masa, Pokemon mendahului Marvel Cinematic Universe, Star Wars, Mickey Mouse, Winnie the Pooh, dan Hello Kitty.


Walaupun Pokemon telah memiliki sejumlah permainan popular selama 25 tahun terakhir, hanya Pokemon Go yang menjadi pemangkin untuk menjadi francais media yang paling berharga di dunia. Dikeluarkan pada tahun 2016, Pokemon Go mencatat 100 juta muat turun pada tahun 2020 dengan angka perbelanjaan pemain sebanyak USD 1.2 bilion. Ini menjadikannya permainan mudah alih ketiga terlaris selepas PUBG dan Honor of Kings.


Permainan baru lain seperti Pokemon Home dan Quest juga mempunyai berjuta-juta pemain dan memberi nilai tambah kepada francais. Sebagai tambahan, adaptasi filem Pokemon: Detective Pikachu, yang dirilis pada tahun 2019, mendapat penarafan box office kedua tertinggi dari semua penyesuaian permainan video pada bulan Mac 2021 dengan pendapatan kasar 432 juta USD.

Previous Post Next Post

Contact Form