Xiaomi buka dan ceraikan Mi 11, Apa isinya?

 


Setelah dilancarkan secara rasmi beberapa ketika yang lalu, Xiaomi mengadakan sesi Mi 11 teardown maya untuk melihat isinya. Seperti apa bahagian dalam telefon bimbit ini?

Sebelum memulai,  proses pembongkaran seperti ini hanya dapat dilakukan oleh orang yang berpengalaman.


Untuk membongkar Mi 11, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah membuka penutup belakang telefon bimbit dengan memanaskannya terlebih dahulu supaya gam mudah dikeluarkan. Selepas itu, perlahan-lahan buka dengan menggunakan cawan sedutan.



Di bahagian belakang Mi 11 anda dapat melihat modul dan gegelung kamera belakang untuk pengecasan tanpa wayar 50W. Untuk mengakses papan utama, bahagian belakang ini mesti dibuka terlebih dahulu menggunakan pemutar skru.


Selepas itu, yang menjadi perhatian adalah modul kamera belakang yang berintegrasi dengan papan utama. Tiga lensa kamera belakang Mi 11 disatukan dan terdiri daripada kamera utama 108 MP, kamera ultrawide 13 MP dan kamera telemacro 5 MP.

Modul kamera belakang Mi 11 juga diisi dengan sensor cahaya sekitar 360 darjah. Secara keseluruhan, Mi 11 mempunyai dua sensor cahaya ambien yang terletak di bahagian depan dan belakang telefon.


Woro tidak mengeluarkan chipset Snapdragon 888 yang menggerakkan Mi 11 dari perumahannya kerana memerlukan pemanas khas untuk membuka pelindung pelindung.


Ia juga agak berisiko ketika pembongkaran dilakukan dan biasanya dilakukan di pusat servis di tiga tingkat kilang. 


Berhampiran Snapdragon 888 terdapat pasta termal yang merupakan sebahagian daripada sistem penyejukan cecair yang dapat menyebarkan haba pada Mi 11 dengan lebih baik.


Bateri Mi 11 4,600 mAh juga dikeluarkan. Bateri ini disokong oleh pengecasan pantas 50W dan pengecasan tanpa wayar 50W untuk mengecas peranti lain. Tidak seperti di negara lain, Xiaomi menyertakan pengecas di dalam kotak yang menjual Mi 11.


Sub board yang terletak di bahagian bawah diisi oleh dulang kad SIM, port USB Type-C dan pembesar suara. Terdapat juga motor sumbu-X yang berfungsi untuk memberikan maklum balas yang menghasilkan corak getaran khas, misalnya ketika menerima pemberitahuan atau menekan butang di layar.

Previous Post Next Post

Contact Form