Review Realme Narzo 30A, HP Bateri tahan seharian

 


Realme Narzo 30A adalah telefon bimbit pertama yang dilancarkan oleh Realme tahun ini. Telefon tahap awal ini mempunyai bateri besar dan chipset Mediatek Helio G85 yang sesuai untuk permainan.

Jadi bagaimana prestasi dalam penggunaan seharian? Adakah kemampuan Realme Narzo 30A berbaloi? Ayuh, lihat ulasan berikut.


Seperti kebanyakan telefon masuk, Realme Narzo 30A mempunyai badan yang dibalut dengan plastik. Tetapi Realme memberikan beberapa sentuhan yang menjadikan reka bentuknya lebih menyerlah


Dua pertiga bahagian belakang dihiasi dengan garis pepenjuru yang pada pandangan pertama kelihatan bergelombang. Bahagian ini juga mempunyai tekstur berjalur yang menjadikan telefon anda kurang licin dan lebih tegas di tangan anda.


Badan telefon ini cukup tebal dan berat kerana mesti mengandungi bateri yang besar. Tetapi telefon ini masih selesa dipegang berkat reka bentuk bingkai telefon bimbit yang melengkung.


Kamera belakang Realme Narzo 30A disusun dalam modul berbentuk kotak yang pada pandangan pertama terdiri dari tiga kamera belakang dan satu lampu kilat. Tetapi reka bentuk ini agak menipu kerana sebenarnya hanya memiliki dua kamera belakang, dan lingkaran yang lain adalah boneka dengan kata-kata 'AI'.


Di bahagian belakang telefon bimbit juga terdapat sensor cap jari yang berfungsi dengan cukup responsif. Lebih baik jika kedudukan sensor cap jari diturunkan sedikit sehingga lebih mudah dijangkau oleh pengguna dengan jari pendek.


Realme meletakkan butang kuasa dan kelantangan di sebelah kanan, dan slot kad SIM dan microSD di sebelah kiri. Di bahagian bawah telefon terdapat port USB-C, pembesar suara dan bicu fon kepala 3.5mm.


Skrin Realme Narzo 30A menggunakan reka bentuk takat air untuk meletakkan kamera depan. Layarnya juga cukup lapang dengan pepenjuru 6.5 inci dan nisbah 20: 9, walaupun memiliki bezel tebal di bahagian bawah.


Dengan resolusi skrin HD +, Realme Narzo 30A dapat memaparkan kandungan video dengan kualiti yang biasa-biasa saja. Kualiti video YouTube terhenti pada 1080p dan Netflix hanya dapat memainkan video berkualiti SD.


Untuk melengkapkan pengalaman multimedia, telefon ini dilengkapi dengan satu pembesar suara di bahagian bawah. Kualitinya cukup memuaskan, walaupun sedikit mengerikan apabila kelantangan video atau muzik dinaikkan.


Realme Narzo 30A menggunakan chipset Mediatek Helio G85 yang bertujuan untuk permainan. Unit yang kami kaji dilengkapi dengan RAM 4GB dan memori dalaman 64 GB. Sekiranya masih kurang, ada slot microSD yang menyokong hingga 256GB.


Untuk menguji jeroan ini, kami cuba bermain dua permainan, iaitu PUBG Mobile dan Genshin Impact. Bermain PUBG Mobile hanya dapat dilakukan dengan grafik HD dan kadar bingkai tinggi, tetapi permainan ini dapat dimainkan dengan lancar dan tanpa ketinggalan


Ia berbeza ketika bermain Genshin Impact. Walaupun dengan kualiti grafik yang rendah, permainan terasa sangat berat dan kegagapan sering terjadi. Ini sebenarnya semula jadi kerana Genshin Impact memerlukan spesifikasi yang tinggi sehingga dapat dimainkan secara optimum.


Tetapi secara keseluruhan, prestasi Realme Narzo cukup untuk aktiviti harian. Aplikasi multitasking dan switching dapat dilakukan dengan lancar.


Kami juga menguji Realme Narzo 30A dalam aplikasi penanda aras untuk melihat prestasinya di atas kertas. Berikut adalah hasil ujian dalam aplikasi AnTuTu, Geekbench dan PCMark.


Untuk menyokong prestasinya, Realme Narzo 30A dilengkapi dengan bateri dengan kapasiti besar 6,000 mAh. Dalam ujian, jangka hayat bateri ini luar biasa dan sukar dihabiskan dalam sehari.


Bateri yang masih penuh pada waktu pagi masih sekitar 40% pada waktu malam setelah digunakan untuk menonton video, bermain permainan dan mengakses media sosial.


Mengecas semula bateri boleh dilakukan dengan pengecasan pantas 18W. Kerana kapasiti bateri yang besar, tempoh pengisian memerlukan masa sekitar 2.5 jam. Tetapi untungnya bateri yang besar ini menjadikan telefon tidak memerlukan pengisian yang kerap.


Realme Narzo 30A menjalankan sistem operasi Android 10 yang dibungkus dengan Realme UI. Antaramuka mudah dikendalikan dan mempunyai banyak ciri berguna, termasuk Mod Penjimatan Kuasa Super, yang dapat menjimatkan kuasa secara ekstrem dengan menghadkan ciri-ciri telefon.


Malangnya, telefon ini mengandungi banyak aplikasi bawaan, beberapa di antaranya sering memberikan pemberitahuan yang mengganggu setiap hari. Sebilangan aplikasi lalai ini dapat dihapus, tetapi ada yang tidak. Nasib baik, aplikasi dengan pemberitahuan mengganggu dapat diredam dengan mudah.


Realme Narzo 30A dilengkapi dengan dua kamera belakang yang terdiri daripada kamera utama 13 MP dan sensor kedalaman 2 MP. Untuk mengambil gambar selfie, terdapat kamera depan 8 MP.


Rakaman kamera utama cukup bagus untuk telefon bimbit di kelasnya, terutamanya ketika mengambil gambar dalam cahaya yang mencukupi. Terdapat mod malam khas untuk mengambil gambar dalam keadaan cahaya rendah, tetapi persembahannya tidak begitu memuaskan.


Bercakap mengenai mod malam, Realme menyertakan tiga penapis sejuk, iaitu Cyberpunk, Flamingo dan Modern Gold. Sekiranya digunakan dengan betul, penapis ini dapat membuat gambar yang indah dan estetik untuk disiarkan di media sosial.


Sensor kedalaman yang disediakan cukup bagus untuk mengasingkan objek dan memberikan kabur minimum. Berikut adalah beberapa gambar yang diambil menggunakan Realme Narzo 30A.


Dengan harganya, Realme Narzo 30A cukup pelbagai. Dengan chipset Helio G85, RAM 4GB dan bateri 6,000 mAh, telefon ini sesuai untuk mereka yang mencari alat berpatutan tanpa spesifikasi.


Ciri sokongan juga memadai, seperti kamera yang cukup bagus, sensor cap jari yang responsif dan reka bentuk yang menarik. Pada hakikatnya, Realme Narzo 30A sesuai untuk mereka yang suka menghabiskan berjam-jam tanpa perlu bimbang kehabisan bateri.

Review Realme Narzo 30A, HP Bateri tahan seharian Review Realme Narzo 30A, HP  Bateri tahan seharian Reviewed by thecekodok on 4:18:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.