Samsung melancarkan telefon pintar Galaxy Xcover 5 yang tahan lasak


 Samsung diketahui cukup rutin dalam mengeluarkan telefon pintar yang tahan lasak. Dan kali ini, syarikat Korea Selatan memperkenalkan telefon pintar ketahanan terbarunya, Galaxy Xcover 5.


Dikutip dari GSM Arena, Jumat (5/3/2021), Galaxy Xcover 5 telah menerima sejumlah perakuan yang menjadikannya lebih mantap, seperti IP68 dan MIL-STD810H.


Selain itu, Samsung juga menyertakan peredam getaran di seluruh badan peranti. Jadi, telefon pintar ini mempunyai ketahanan yang lebih baik, walaupun jatuh dari ketinggian 1.5 meter.


Galaxy Xcover 5 mempunyai panel skrin LCD berukuran 5.3 inci dengan resolusi 720p +. Samsung juga bekerjasama dengan sejumlah rakan untuk menyokong penggunaan telefon pintar dalam beberapa senario.


Salah satunya adalah fungsi push-to-talk yang dapat digunakan dengan aplikasi Microsoft Teams. Terdapat juga Xcover Key yang dapat disesuaikan untuk mengakses aplikasi pilihan pengguna.


Telefon pintar ini menggunakan Android 11 dan sudah dilengkapi dengan Samsung Knox. Peranti ini dilengkapi dengan chipset Exynos 850 yang digabungkan dengan 4GB RAM dan 64GB memori dalaman.


Untuk fotografi, ada kamera depan 5MP yang berfungsi pada masa yang sama untuk pengimbasan biometrik, dan kamera belakang 16MP yang disokong oleh kemampuan Samsung Knox Capture.


Untuk menyokong prestasinya, terdapat bateri 3,000mAh yang boleh diganti. Rencananya, telefon pintar ini akan mengunjungi sejumlah pasar tertentu di Asia, Eropah dan Amerika Latin terlebih dahulu, kemudian kawasan lain.


Sebaliknya, Samsung dilaporkan sedang bersedia untuk mengumumkan tiga chipset Exynos baru mereka tahun ini atau 2021.


Berdasarkan leakster Ice Universe yang terkenal, syarikat Korea Selatan akan mengumumkan chipset 800 siri untuk kelas menengah, kelas teratas dengan siri 1200, dan yang paling premium untuk siri 2200.


Dua chipset Exynos baru akan menampilkan GPU berdasarkan seni bina AMD RDNA.


Memetik catatan Ice Universe melalui GSM Arena, Khamis (4/3/2021), Samsung akan menunjukkan GPU pada bulan Jun 2021.


Bagi tiga pemproses Exynos baru, ia hanya akan didedahkan pada bulan berikutnya.


Dikatakan bahawa telefon pintar pertama yang akan menggunakan GPU berasaskan AMD hanya akan dilancarkan di pasaran seawal 2022.


Walaupun banyak yang meramalkan Exynos baru akan dipasang pada telefon pintar, tidak mustahil chipset Exynos / AMD akan dipasang pada produk komputer riba Samsung.


Menurut ZDNet, syarikat itu merancang untuk melepaskan komputer riba dengan Exynos 2200 pada Q3 2021, beberapa ketika selepas pelancaran Galaxy Note.


Sebelum ini, Samsung menggunakan chipset Qualcomm untuk produk komputer riba Windows-on-ARM mereka.

Previous Post Next Post

Contact Form