Samsung sedang menyiapkan Galaxy Fold dengan skrin lipat ganda

 


Samsung dilaporkan sedang menyiapkan telefon bimbit dengan reka bentuk skrin dua kali lipat untuk melengkapkan garis Galaxy Z Fold dan Galaxy Z Flip. Telefon reka bentuk unik ini dijangka tiba pada tahun 2021.

Sebuah laporan dari Nikkei Asia, Selasa (23/3/2021) mengatakan bahawa walaupun kekurangan cip, Samsung merancang untuk melancarkan tiga telefon layar lipat tahun ini. Ketiga-tiga telefon adalah penerus Galaxy Z Fold 2 dan Galaxy Z Flip, serta telefon dengan rekaan skrin dua.


Nikkei tidak memberikan butiran lebih lanjut mengenai telefon bimbit misteri itu kerana reka bentuk terakhirnya masih belum ditentukan. Telefon ini akan mempunyai panel tiga skrin yang dilipat dalam dua engsel.



Sumber Nikkei mengatakan bahawa telefon akan mempunyai skrin nisbah 16: 9 atau 18: 9 dalam keadaan tidak terkunci. Nisbah ini akan memudahkan pembangun membuat aplikasi daripada nisbah 25: 9 yang digunakan oleh Galaxy Z Fold 2, seperti yang dikutip dari 9to5Google, Selasa (23/3/2021).


Samsung telah mempatenkan beberapa reka bentuk untuk telefon bimbit dua kali lipat sebelumnya, termasuk yang telah diungkapkan oleh Let's Go Digital pada akhir tahun 2020. Reka bentuk ini menunjukkan peranti yang cukup luas dengan dua panel yang dilipat di kedua-dua belah pihak.


Samsung Galaxy Z Dual Fold Samsung Galaxy Z Dual Fold Design Foto: Mari Kita Digital

Reka bentuk ini juga dilengkapi telefon yang dilipat ke dalam di kedua sisi, jadi bahagian belakang telefon juga akan dibungkus dengan layar tertutup.


Salah satu kegunaan reka bentuk ini adalah menggunakan panel yang lebih kecil sebagai papan kekunci, dan selebihnya layar dapat menampilkan kandungan dengan lebih bebas. Paten ini dicipta pada tahun 2018, jadi mungkin Samsung dapat menghasilkan telefon unik ini dalam jumlah kecil pada akhir tahun ini.


Tetapi kehadiran telefon layar lipat misteri ini akan bergantung pada kemampuan Samsung untuk menangani kekurangan cip yang mempengaruhi industri mudah alih. Tidak lama dahulu, vendor Korea Selatan ini mengumumkan bahawa ia tidak akan melancarkan Galaxy Note baru tahun ini kerana kekurangan cip dan untuk melancarkan rangkaian telefonnya.


Nikkei juga melaporkan bahawa Samsung merancang untuk mengganti garis Galaxy Note dengan telefon layar lipat. Oleh kerana itu, mereka melancarkan tiga telefon skrin lipat tahun ini dan meningkatkan pengeluarannya.

Previous Post Next Post

Contact Form