Semakin ramai orang, Instagram ikut dalam Pesaing Clubhouse

 P


opulariti Clubhouse yang melambung tinggi membuat banyak syarikat teknologi bersaing untuk mengembangkan klon. Seperti Instagram, yang baru-baru ini diturunkan akan mengembangkan fitur 'bilik audio'.

Kewujudan ciri ini pertama kali ditemui oleh pembangun Alessandro Paluzzi. Nampaknya ciri ini akan menjadi sebahagian daripada Instagram dan bukan aplikasi terpisah, seperti yang dikutip dari MSPowerUser, Ahad (7/3/2021).

Dari tangkapan skrin Paluzzi yang dimuat naik di akaun Twitternya, ruangan audio ini dapat diakses melalui menu Sembang di aplikasi Instagram. Jika sebelumnya hanya ada dua butang untuk mengirim pesan baru dan membuat panggilan video, sekarang ada butang ketiga dengan ikon mikrofon.


Paluzzi tidak memberikan perincian lebih lanjut mengenai bagaimana ciri ini berfungsi. Tetapi ini tidak menghairankan, memandangkan beberapa waktu yang lalu Facebook dilaporkan bermaksud mengembangkan perkhidmatan yang serupa dengan Clubhouse.


Instagram sendiri baru-baru ini melancarkan ciri Live Rooms secara global. Fungsi ini membolehkan pengguna Instagram tinggal bersama tiga orang lain.


Aplikasi perkongsian foto ini juga memiliki fitur Kamar yang memungkinkan pengguna membuat panggilan video dengan peserta hingga 50 orang. Fungsi ini juga terintegrasi dengan Messenger dan pengguna yang tidak memiliki akun Instagram atau Messenger masih dapat bergabung.


Di samping itu, Paluzzi juga mendedahkan bahawa Instagram sedang menyiapkan sistem enkripsi end-to-end untuk mesej yang dihantar melalui chat. Ciri ini tentunya dapat membuat pengguna yang mementingkan privasi merasa lebih selamat kerana percakapan mereka tidak dapat diintip oleh siapa pun.


Instagram bukan satu-satunya platform media sosial yang telah menyumbang kepada pengembangan reka bentuk Clubhouse. Baru-baru ini, Twitter melancarkan ciri sembang audio yang disebut Spaces dalam beta untuk pengguna Android dan iOS.


Syarikat induk TikTok, ByteDance, juga mengembangkan aplikasi yang serupa dengan Clubhouse. Di samping itu, Xiaomi juga telah menghidupkan kembali aplikasi Mi Talk untuk menjadi aplikasi sembang audio khas untuk para profesional.

Semakin ramai orang, Instagram ikut dalam Pesaing Clubhouse Semakin ramai orang, Instagram ikut dalam Pesaing Clubhouse Reviewed by thecekodok on 5:19:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.