Sony Mahu Membuat Sensor Besar Besar untuk Kamera HP

 


Pada masa ini sensor Sony banyak digunakan dalam kamera telefon bimbit, dan mereka dikatakan membuat sensor yang sama sekali berbeza untuk kamera HP.

Dilaporkan oleh Ubergizmo, Isnin (1/3/2021), Sony dikatakan sedang mengerjakan sensor 1 inci untuk kamera HP, yang dilaporkan akan diluncurkan pada bulan April. Apakah perbezaan antara sensor 1 inci ini berbanding sensor pada kamera HP semasa?


Sensor 1 inci ini lebih besar daripada sensor yang digunakan pada kamera HP yang ada. Untuk makluman, sensor 1 inci ini biasanya digunakan dalam kamera poket, termasuk kamera poket utama Sony, RX 100.



RX100, dari semua generasi, menggunakan sensor Exmor CMOS 1 inci yang berukuran 13.2 x 8.8mm. Walaupun sensor kamera HP semasa, Huawei P40, misalnya, hanya berukuran 1 / 1,28 inci. Walaupun P40 berada di barisan telefon bimbit yang mempunyai sensor terbesar di antara telefon bimbit lain.


Jadi apa yang baik tentang sensor kamera yang lebih besar? Sensor yang lebih besar bermaksud ia mempunyai permukaan yang lebih besar, dan bermaksud bahawa ia dapat "menyala" lebih banyak daripada sensor yang lebih kecil. Dengan lebih banyak maklumat, gambar akan lebih baik.


Sensor Sony 1 inci ini juga dianggap digunakan oleh Huawei dalam siri P50, dan juga dapat digunakan oleh Google pada Pixel 6.


Tetapi yang perlu diingat ialah sensor yang lebih besar juga memerlukan lensa yang lebih besar. Ini bermaksud bahawa bahagian belakang telefon bimbit yang lebih besar akan digunakan untuk menyimpan kamera, begitu juga bonjolan kamera yang lebih besar.


Sebenarnya, sekarang ada telefon bimbit yang menggunakan sensor 1 inci, yaitu Panasonic Lumix DMC-CM1, yang merupakan gabungan telefon bimbit dengan kamera saku. Kamera ini - atau telefon bimbit - menggunakan sensor 1 inci yang mempunyai resolusi 20 megapiksel. Kemudian lensa Leica mempunyai aperture f / 2.8 dan mempunyai panjang fokus bersamaan dengan 29mm.


Pada bulan Mac 2020, Samsung dikatakan akan mengembangkan sensor 1-inci yang memiliki resolusi 150 megapiksel. Sensor ini dilaporkan akan menggunakan teknologi binning piksel nonacell (9 in 1), yang ketika diaktifkan akan menghasilkan foto 16 megapiksel.


Namun, hingga kini belum ada berita mengenai pengembangan sensor.

Previous Post Next Post

Contact Form