Teknologi Deepfake 'menghidupkan' foto sekolah lama untuk memukau dan takut

 


Teknologi deepfake berkembang pesat, dan bahkan semua orang yang menginginkannya boleh dicuba. Sebaliknya sangat mengagumkan tetapi juga menakutkan.

Satu yang baru-baru ini menjadi viral dibuat oleh MyHeritage. Pada akhir Februari 2021 mereka melancarkan fitur baru yang disebut Deep Nostalgia. Ciri ini menjadi popular kerana ia membolehkan sesiapa sahaja menghidupkan koleksi foto lama mereka dengan mudah.


Akhirnya, banyak orang cuba mengembalikan orang tersayang yang hanya tinggal dalam bentuk gambar. Dengan aplikasi ini, nenek atau datuk, misalnya, boleh menjadi seperti video, langsung, bergerak dan tersenyum.


Perlu diketahui, deepfake adalah kecerdasan buatan (Artificial Intelligence / AI) yang dapat membuat video atau audio palsu menggunakan bahan rujukan yang ada.


"Saya menggunakan Warisan Saya untuk menghidupkan nenek saya dari foto yang diambil beberapa tahun sebelum saya dilahirkan. Saya fikir ia menarik dan juga agak menakutkan walaupun saya mendapat tahu tentangnya. Menakutkan," tulis seorang netizen.



"Saya melakukannya dalam gambar ibu bapa ketika mereka masih kecil dan itu membuat saya beremosi kerana ayah saya meninggal ketika saya masih bayi. Ibu saya kelihatan cantik tetapi anak saya takut melihatnya," kata yang lain.


MyHeritage sendiri menyedari perkara ini. "Sebilangan orang menyukai fitur Deep Nostalgia dan menganggapnya ajaib, sementara yang lain menganggapnya menakutkan dan tidak menyukainya. Memang benar bahawa hasilnya boleh menjadi kontroversial," kata mereka.


"Kami menjemput anda untuk membuat video dengan ciri ini dan membagikannya di media sosial untuk melihat pendapat rakan dan keluarga anda. Ciri ini bertujuan untuk bernostalgia, untuk menghidupkan kembali datuk dan nenek tercinta kami," tambah My Heritage.


Semasa menggunakan Deep Nostalgia deepfakes, MyHeritage memberi amaran kepada pengguna untuk tidak memuat naik foto orang yang hidup tanpa persetujuan mereka. Selain itu mereka tidak menambah pilihan audio. Inilah cara menggunakannya:

Teknologi Deepfake 'menghidupkan' foto sekolah lama untuk memukau dan takut Teknologi Deepfake 'menghidupkan' foto sekolah lama untuk memukau dan takut Reviewed by thecekodok on 3:07:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.