Deepfake MyHeritage Membuat Foto Vintage 'Alive', Inilah Caranya!


 Deepfake MyHeritage kembali viral di media sosial. Aplikasi ini dapat mengubah foto lama sehingga mereka masih hidup, bagaimana anda melakukannya?

Perlu diketahui, Deepfake adalah kecerdasan buatan (Artificial Intelligence / AI) yang dapat membuat video atau audio palsu menggunakan bahan rujukan yang ada.


Sebagai peraturan, deepfakes perlu 'dilatih' menggunakan sebilangan besar bahan rujukan. Seperti lebih banyak gambar, video dan suara. Semakin banyak bahan rujukan, hasilnya akan lebih tepat. Dari sana, AI dapat memetakan wajah foto dan menjadikannya hidup.


MyHeritage cuba menggunakan kemampuan deepfake ini. Pada akhir Februari 2021 mereka melancarkan fitur baru yang disebut Deep Nostalgia. Ciri ini menjadi popular kerana ia membolehkan sesiapa sahaja menghidupkan koleksi foto lama mereka dengan mudah.


"Hanya dalam satu minggu sejak dilancarkan, Deep Nostalgia, ciri baru kami untuk foto keluarga animasi meletup dan menjadi sensasi internet. Lebih dari 10 juta wajah telah dianimasikan sejauh ini, dan beberapa ribu foto dianimasikan setiap minit!" MyHeritage menjelaskan dalam blog rasminya.


Semasa menggunakan Deep Nostalgia, MyHeritage memberi amaran kepada pengguna agar tidak memuat naik foto orang yang hidup tanpa persetujuan mereka. Di samping itu, mereka mengungkapkan alasan mengapa mereka tidak menambahkan pilihan audio kerana ia adalah untuk keselamatan pengguna.


Ingin tahu? Inilah cara menjadikan gambar sekolah lama 'hidup' dengan Deepfake MyHeritage.


MyHeritage

1. Muat turun aplikasi MyHaritage di App Store atau Play Store. Selain itu, anda boleh melayari laman web rasmi di sini


2. Jika setelah pemasangan anda tidak dapat mengaksesnya, cuba gunakan VPN dengan pelayan Amerika Syarikat


3. Pada menu utama ketik Foto


4. Kemudian tekan ikon + untuk menambahkan foto, dua pilihan akan muncul. Pilih Tambah Foto untuk menggunakan foto yang disimpan di telefon anda, atau Imbas Foto & Dokumen untuk mengimbas foto fizikal


5. Setelah foto dipilih atau diimbas, klik Muat naik


6. Ketuk foto yang dimuat naik, sejumlah pilihan akan muncul di bahagian atas. Untuk membuat animasi, tekan ikon paling kiri.


7. Tunggu beberapa saat, jadi simpan sahaja. Boleh juga dikongsi di media sosial atau perkhidmatan pesanan segera.

Deepfake MyHeritage Membuat Foto Vintage 'Alive', Inilah Caranya! Deepfake MyHeritage Membuat Foto Vintage 'Alive', Inilah Caranya! Reviewed by thecekodok on 2:52:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.