Teksi Tanpa Pemandu Baidu Mendapat Permit beroperasi


 Setelah berjaya menguji kenderaan autonomi di Cangzhou, China, Baidu kini dilesenkan untuk beroperasi dan mengewangkan perkhidmatan teksi tanpa pemandu.

Pemerintah Kota Cangzhou memberikan perkhidmatan Robotaxi Baidu's Apollo Go untuk menjalankan ujian pengkomersialan dengan 35 kereta dan 10 izin tambahan yang dapat digunakan sepenuhnya untuk menguji kenderaan tanpa pemandu.


Dipetik dari South China Morning Post, Selasa (16/3/2021) izin tersebut memungkinkan Baidu menjadi syarikat pertama di China yang mula menguji perkhidmatan robotaxi berbayar.



Sebelumnya, mereka telah menawarkan perjalanan tanpa pemandu kepada orang ramai secara percuma untuk membina keyakinan pengguna mengenai keselesaan dan keselamatan perkhidmatan mereka.


Baidu melalui Apollo Go juga menjadi syarikat pertama di Cangzhou yang mendapat lesen untuk menguji kenderaan tanpa pemandu sepenuhnya untuk menurap jalan raya bandar. Sebelum ini, ujian di bandar masih melibatkan pemandu di dalam kereta.


Untuk mendapatkan izin, Baidu mesti menyelesaikan ujian sejauh 50,000 kilometer di jalan tempatan. Di luar Cangzhou, Baidu juga menguji kenderaan tanpa pemandu di Beijing dan Changsha, ibu kota Provinsi Hunan China. Mereka berharap dapat mengembangkan perkhidmatan ke 30 bandar dalam tiga tahun akan datang.

Previous Post Next Post

Contact Form