Ulasan Redmi 9T, Spesifikasi Cepat di Kelasnya


 Xiaomi Redmi 9T diluncurkan dengan tagline 'Juara Bateri Besar', kerana ia mempunyai bateri yang besar, yaitu 6,000 mAh. Tetapi telefon ini tidak hanya bergantung pada baterinya yang besar.

Sebabnya, komponen yang dia gunakan diklasifikasikan sebagai cepat dalam kelas harga itu. Unit ulasan yadalah varian dengan RAM / storan 6GB / 128GB. Bagaimana prestasi?


Unit yang kami terima adalah Twilight Blue, dan harus diakui, kesan warna badan telefon bimbit ini menjadikannya tidak seperti telefon bimbit , alias ia kelihatan cukup premium.


Xiaomi juga mempunyai bahasa reka bentuk yang sering mereka gunakan baru-baru ini, iaitu menulis siri telefon bimbitnya di bahagian belakang, dalam hal ini 'Redmi', yang ditulis secara menegak pada badan telefon bimbit.


Kesan premium juga datang dari empat kamera yang dipasang di kiri atas. Tidak ada sensor cap jari di badan belakang, kerana sensor ini digabungkan dengan butang kuasa di sisi telefon bimbit. Kedudukannya tepat, dan selesa dipakai.


Oh ya, Redmi 9T juga mempunyai Dual Speaker, di bahagian atas dan bawah, yang meningkatkan prestasi telefon ini ketika menggunakan kandungan video atau audio.


Di bahagian atas terdapat port audio 3.5mm serta port USB-C di bahagian bawah untuk pengisian. Slot kad SIM menyokong penggunaan dua kad SIM dan microSD pada masa yang sama.


'Wajah' Redmi 9T dipenuhi dengan skrin FHD + berukuran 6.53 inci dengan takaran waterdrop di atas. Resolusi FHD + ini cukup tinggi untuk kelasnya, yang biasanya hanya menggunakan resolusi HD.


Sama seperti kebanyakan telefon Xiaomi yang lain, Redmi 9T menggunakan MIUI sebagai antara muka untuk OS Android. MIUI 12.0.2 tepat di atas Android 10.


Antaramuka cukup ringan, sekurang-kurangnya semasa ujian. Sudah tentu, masih ada iklan, seperti kebanyakan telefon bimbit Xiaomi yang lain, terutamanya siri bukan perdana.



Snapdragon 662 yang digunakan cukup pantas untuk kelas harga ini, sama seperti yang digunakan pada 'kakaknya', iaitu Poco M3. Genshin Impact pastinya bukan permainan yang selesa dimainkan di telefon bimbit ini, atau telefon bimbit lain dalam kelas harganya, kerana penurunan bingkai selalu berlaku walaupun pada pengaturan terendah.


Walau bagaimanapun, permainan yang agak ringan seperti PUBG Mobile dapat dimainkan dengan lancar pada tetapan sederhana dengan kadar bingkai tersekat.


Terdapat empat kamera belakang Redmi 9T, yaitu kamera utama 48 megapiksel, 8 megapiksel ultra lebar, dan kamera makro dan sensor kedalaman masing-masing 2 megapiksel.


Untuk kelas harga Rp.2 juta, kamera Redmi 9T memuaskan. Kualiti gambar dalam keadaan terang cukup mampu. Walaupun dalam keadaan cahaya rendah, kualitinya masih dapat diterima, sekali lagi dengan mempertimbangkan harga Rp 2 juta.


Baterinya 6,000 mAh dapat memberikan tenaga untuk Redmi 9T sepanjang hari, walaupun dengan penggunaan yang berat, dan masih ada untuk hari berikutnya. Pengecasan sendiri boleh dilakukan dengan pengecas 18W.


Berbanding dengan Poco M3, Redmi 9T mempunyai harga yang menarik, terutama jika dibandingkan dengan spesifikasi. Perbezaan antara kedua-duanya yang paling ketara adalah pada reka bentuknya, dan dalam sektor ini, tentu saja ia bergantung pada cita rasa pengguna.


Perbezaan lain adalah kamera belakang, di mana Poco M3 mempunyai tiga kamera sementara Redmi 9T mempunyai empat. Hanya saja, pada pendapat kami perbezaan ini tidak cukup ketara. Jadi, sekali lagi, keputusan untuk memilih antara kedua-duanya hanya pada sisi reka bentuk.

Ulasan Redmi 9T, Spesifikasi Cepat di Kelasnya Ulasan Redmi 9T, Spesifikasi Cepat di Kelasnya Reviewed by thecekodok on 4:17:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.