Xiaomi akan menggunakan kamera canggih dalam Mi Mix terbaru


Xiaomi mula memamerkan teknologi yang akan disertakan dalam Mi Mix terbaru, salah satunya adalah lensa cair. Berikut adalah penjelasan mengenai ciri-ciri ini.

Seperti namanya, lensa pada Mi Mix memiliki lapisan yang dipenuhi dengan cairan. Sekarang, melalui cecair ini lensa dapat menyesuaikan fokus dan panjang fokus, atau panjang lensa dengan menyesuaikan voltan elektrik yang mengalir dalam cecair.


Dalam catatannya di Weibo, Xiaomi mengatakan bahawa dengan satu lensa mereka dapat menggunakan satu kamera untuk berbagai jenis lensa, dari telefoto hingga makro, dan juga menawarkan autofokus cepat.

Mi Mix yang baru itu sendiri akan dipamerkan pada 29 Mac


Lensa cecair sebenarnya sudah ada sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Namun, teknologi ini biasa digunakan dalam aplikasi tingkat industri, yang memerlukan lensa dengan daya tahan tinggi, dan tidak dapat dipenuhi oleh lensa berbasis kaca tradisional.


Namun, saiznya yang kecil dan pelbagai kemampuan menjadikan teknologi ini menarik untuk digunakan pada telefon bimbit. Secara teorinya, satu kamera dengan lensa cair dapat memiliki jarak fokus yang sama dengan berbagai kamera yang biasa digunakan pada ponsel unggulan.


Selain Xiaomi, pada tahun 2020 Huawei juga dikatakan akan menjelajahi kemungkinan menggunakan teknologi ini di telefon bimbitnya.


Sementara itu, untuk Xiaomi, penggunaan teknologi lensa cair sesuai dengan 'fungsi' garis Mi Mix, yang merupakan telefon bimbit yang digunakan untuk bereksperimen dengan teknologi yang belum pernah digunakan sebelumnya di telefon bimbit.


Ambil Mi Mix 3, misalnya, yang pada tahun 2018 menjadi salah satu telefon pertama yang menawarkan kamera selfie yang dapat dialihkan secara mekanikal. Kemudian pada tahun 2020 terdapat Mi Mix Alpha, yang hampir sepenuhnya ditutupi oleh skrin.

Xiaomi akan menggunakan kamera canggih dalam Mi Mix terbaru Xiaomi akan menggunakan kamera canggih dalam Mi Mix terbaru Reviewed by thecekodok on 2:59:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.