Adakah Bill Gates, Mark Zuckerberg dan Jeff Bezos Kaya Sejak Lahir?

 


Satu rangkaian viral di Twitter pernah mengatakan bahawa Jeff Bezos, Mark Zuckerberg dan Bill Gates kaya sejak lahir. Semuanya bermula dengan tweet dari Jon Erlichman yang merupakan orang yang bekerja di media besar Bloomberg yang @aidan_smx membalas. Apakah fakta?

Pada mulanya, John Erlichman hanya memuat naik foto garaj Jeff Bezos, orang terkaya di dunia, yang digunakan untuk membina Amazon.


"Pada hari ini pada tahun 1994: Amazon didirikan oleh Jeff Bezos di garajnya," katanya.



Kemudian, Aidan Smith menjawab dan mengatakan bahawa di sebalik kisah bos Blue Origin, ada propaganda. Dia mendakwa bahawa Bezos dibiayai oleh ibu bapanya untuk mengelakkan kemuflisan Amazon.




Sebenarnya, dia dengan kuat mengheret Bill Gates Founder Microsoft dan juga Mark Zuckerberg Founder Facebook. Menurutnya, Bill Gates memang berbakat tetapi jika tidak ada sokongan daripada ibu bapanya dia tidak akan berjaya seperti sekarang. Begitu juga, Zuckerberg, yang dihantar oleh ibu bapanya ke Phillips Exeter Academy, dengan bayaran hampir USD 57 ribu untuk sekolah berasrama penuh.


Sementara itu, memetik jawapan Investing Answers, ibu bapa Bill Gates memang kelas menengah. Walaupun begitu, ibu bapa Bill Gates tidak begitu kaya. Bill Gates Sr. adalah pengacara yang berjaya di kawasan Seattle dan merupakan rakan kongsi di sebuah firma undang-undang. Ibunya, Mary, berhubung dengan baik dan berkhidmat di lembaga penasihat beberapa organisasi bukan untung.


Mereka mempunyai cukup wang untuk menghantar anak mereka ke Sekolah Persendirian Lakeside di daerah Seattle serta membayar dua tahun pertama Bill Gates di Harvard Law School.


Mark Zuckerberg juga mengesahkannya dalam wawancara tahun 2010 dengan The New Yorker. Dia mengakui bahawa pada usia 8 tahun, ibu bapanya mengajar seorang pembangun perisian bernama David Newman.


Sementara itu, untuk kisah Jeff Bezos, di CNBC, ditulis bahawa lelaki botak ini dilahirkan oleh dua orang tua yang biasa dari sudut ekonomi, bukan orang kaya. Dia dilahirkan oleh ibunya bernama Jacklyn Gise semasa remaja. Walaupun ayah kandungnya Ted Jorgensen bekerja sebagai akrobat menunggang basikal unicycle atau roda satu, dia juga bekerja di sebuah kedai runcit yang hanya menghasilkan USD 1,25 per jam.


Tetapi intinya adalah,  mereka semua memiliki kesamaan, yaitu bakat dan tekad untuk mencapai kejayaan. Tidak kira seberapa kaya itu jika tidak ada niat untuk berkembang.

Adakah Bill Gates, Mark Zuckerberg dan Jeff Bezos Kaya Sejak Lahir? Adakah Bill Gates, Mark Zuckerberg dan Jeff Bezos Kaya Sejak Lahir? Reviewed by thecekodok on 6:05:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.