Ingin mematikan Internet, lelaki ini ditangkap oleh FBI


 Lelaki ini merancang aksi berbahaya yang dia percaya akan mematikan sekitar 70% internet dengan memusnahkan Amazon. Nasib baik, pihak berkuasa mengesan rancangan tersebut sehingga dia ditangkap oleh FBI.

Suspek, Seth Aaron Pendley, 28 tahun, ditangkap oleh ejen FBI yang menyamar. Bagaimana ceritanya?


Seperti dikutip dari BBC, Rabu (14/4/2021), Pendley, yang jika bersalah dapat dijatuhi hukuman penjara 20 tahun, mempunyai tujuan utama untuk memusnahkan rangkaian pelayan Amazon.


Dia percaya bahawa perkhidmatan Amazon menjalankan 70% internet, termasuk yang digunakan oleh FBI dan CIA. Oleh itu dengan menghancurkan bangunan dan memusnahkan pelayan, Pendley percaya bahawa kejadian ini dapat mengganggu golongan elit atau oligarki yang menguasai negara Uncle Sam.


Memang benar bahawa Perkhidmatan Web Amazon (AWS) adalah perkhidmatan popular yang menyediakan tulang belakang untuk banyak laman web besar. Sekiranya terdapat gangguan, laman web berpotensi runtuh dalam jangka masa panjang.


Setelah mendengar maklumat mengenai rancangan Pendley, FBI menganggapnya sebagai kes yang serius dan mereka segera memulakan siasatan. Mereka berjaya mendapatkan identiti sebenar Pendley serta alamat e-melnya. Perbualan dalam talian Pendley dipantau dan kemudian diketahui bahawa dia sedang mencari bahan letupan.


Ejen FBI kemudian menyamar sebagai pembekal bahan letupan dan Pendley dimakan oleh umpan. Pendley mengambil objek yang disebut bom itu dan memasukkannya ke dalam kereta. Ini cukup bukti bahawa dia segera ditangkap oleh FBI.


"Kami mengucapkan terima kasih kepada FBI atas kerja mereka dalam penyiasatan ini. Kami memandang serius keselamatan data kakitangan dan pengguna dan selalu memeriksa kemungkinan ancaman," kata satu kenyataan dari Amazon.

Previous Post Next Post

Contact Form