Kisah Saintis Jepun Meneliti Keberkesanan Doa dalam Kristal Air


 Masaru Emoto terkenal kerana percubaan airnya, yang menyatakan bahawa kesedaran manusia dapat mempengaruhi struktur molekul air. Tuntutan ini menjadi viral dan kemudian menarik perhatian banyak orang untuk melakukan penyelidikan yang serupa.

Sosok Masaru Emoto terkenal sebagai ilmuwan semu. Dia adalah lelaki dari Sakura, Jepun.


Emoto dilahirkan pada 22 Julai 1943 di Yokohama, Jepun, dan lulus dari Universiti Perbandaran Yokohama. Dia bekerja di Pejabat Nagoya (Ibu Pejabat Jepun) di Yomiuri Shimbun, kemudian menubuhkan syarikat Perubatan Kesihatan Antarabangsa pada tahun 1986.



Dia adalah Presiden Emeritus International Water For Life Foundation, sebuah organisasi bukan untung yang berpusat di Oklahoma City di Amerika Syarikat. Pada tahun 1992 dia menjadi Doktor Perubatan Alternatif di Open International University of Alternative Medicine di India.


Dr Masaru Emoto terkenal dengan salah satu sebab percubaan airnya, yang menyatakan bahawa kesedaran manusia dapat mempengaruhi struktur molekul air. Tuntutan ini menjadi viral dan kemudian menarik perhatian banyak orang untuk melakukan penyelidikan serupa.Profil Dr Masaru Emoto, dia adalah saintis-semu. Dia adalah lelaki dari Negara Sakura, Jepun.Dr Emoto dilahirkan pada 22 Julai 1943 di Yokohama, Jepun, dan lulus dari Universiti Perbandaran Yokohama. Dia bekerja di Pejabat Nagoya (Ibu Pejabat Jepun) di Yomiuri Shimbun, kemudian mengasaskan syarikat Perubatan Kesihatan Antarabangsa pada tahun 1986. Eksperimen air maju Masaru Emoto. Foto: zumusic.org

Dr Masaru Emoto terkenal dengan salah satu sebab percubaan airnya, yang menyatakan bahawa kesedaran manusia dapat mempengaruhi struktur molekul air. Tuntutan ini menjadi viral dan kemudian menarik perhatian banyak orang untuk melakukan penyelidikan serupa.Profil Dr Masaru Emoto, dia adalah saintis-semu. Dia adalah lelaki dari Negara Sakura, Jepun.Dr Emoto dilahirkan pada 22 Julai 1943 di Yokohama, Jepun, dan lulus dari Universiti Perbandaran Yokohama. Dia bekerja di Pejabat Nagoya (Ibu Pejabat Jepun) di Yomiuri Shimbun, kemudian mengasaskan syarikat Perubatan Kesihatan Antarabangsa pada tahun 1986. Eksperimen air Masaru Emoto. Foto: zumusic.org

Dia adalah seorang usahawan dan penulis, karyanya kebanyakannya mengenai kekuatan air. Namun, banyak orang yang ragu-ragu terhadap pekerjaannya walaupun ada banyak yang menyokongnya. Dr Emoto meninggal dunia pada 17 Oktober 2014.


Melancarkan Mitte, pada tahun 1990-an, Emoto melakukan satu siri eksperimen di mana air disimpan dalam pelbagai botol yang masing-masing dilabel dengan mesej yang berbeza. Mesejnya bermula dari positif dan penyayang (terima kasih, cinta) hingga negatif (saya benci anda, saya ingin membunuh anda), dan kemudian titisan air dari botol ini diletakkan di baji dan dibekukan untuk membentuk kristal seperti kepingan salji.


Penemuan itu mengejutkan. Kristal yang terbentuk dalam mesej positif lebih menyenangkan dari segi geometri dan estetik, sedangkan kristal yang terbentuk oleh air dengan mesej negatif mempunyai bentuk yang kacau dan tidak seragam.


Emoto juga melakukan eksperimen lebih lanjut, misalnya dia memainkan muzik Mozart dan heavy metal untuk mencuba air dan menangkap gambar perbezaan antara dua kristal. Terdapat juga gambar kristal air yang tidak dapat dibacakan dan selepas doa dibacakan. Bentuk kristal air ternyata menjadi lebih baik ketika doa dibacakan.


Walaupun karyanya telah menimbulkan kontroversi dalam komuniti ilmiah dan menarik banyak skeptis, ia juga menemui banyak peminat dan penyokong. Sehingga kini, berjuta-juta salinan telah terjual dari siri buku Emoto Messages from Water (Bahagian I, II dan III), dan karyanya telah dipaparkan dalam filem 'What the Bleep Do We Know?' Emoto juga diundang untuk berucap di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2003.

Previous Post Next Post

Contact Form