Kemunculan Bola Api Raksasa di Langit Hebohkan Florida

 


Penduduk di kawasan Florida, Amerika Syarikat, teruja dengan penampilan bola api raksasa yang melintasi langit. Banyak warganegara melaporkannya di media sosial, bahkan ratusan laporan datang ke National Weather Service dan American Meteor Society.

Dalam pelbagai video viral, bola api dilihat menghempas Bumi dengan kelajuan tinggi dan sepertinya meletup. Beberapa netizen juga melaporkan terdengar bunyi seperti letupan yang menyertai penampilan bola api.


WOAH! Kilatan besar dan melintasi langit di Pantai Palm Barat. Berlaku beberapa saat yang lalu semasa kami berada di Facebook Live untuk cerita @ CBS12.


Berusaha untuk mengetahui apa itu. pic.twitter.com/VDl9pFtb3h


- Jay O'Brien (@jayobtv) 13 April 2021


Ramai yang tertanya-tanya apa yang menyebabkan penampilan bola api besar itu. Para pakar menyebutnya peristiwa yang agak jarang berlaku.


@CoralTap Baru sahaja melihat ini di langit dari Parkland pada pukul 10:16 malam. #Meteor pic.twitter.com/E1rqXUbku8


- m (@ cbkcc1) 13 April 2021

Mike Hankey, seorang pakar dari American Meteor Society, mengatakan bahawa berdasarkan kepantasan dan ciri-cirinya, bola api ini mungkin berasal dari serpihan asteroid. Itu mungkin dari asteroid yang baru-baru ini menghampiri Bumi.


Potongan asteroid kemudian runtuh ketika mereka melalui atmosfer Bumi, mencipta bola api. "Ini adalah jenis bola api khas kerana berakhir dengan letupan cahaya yang besar dan selalunya bunyi letupan," kata Hankey.


Seperti dikutip dari USA Today, Rabu (14/4/2021), Hankey menambahkan bahawa ada kemungkinan potongan asteroid yang menyebabkan bola api berukuran kecil. "Sepertinya ukurannya antara softball dan bola keranjang," kata Hankey.

Previous Post Next Post

Contact Form