Perkahwinan Gay Thai Dihina, Trending #IndonesiaSaySorryforThailand

 


Sebilangan netizen Indonesia sibuk mengecam pasangan gay dari Thailand, Bas dan Smile, yang baru sahaja berkahwin. Netizen Indonesia yang lain meminta maaf atas perlakuan ini sehingga menjadi kenyataan di Twitter.

Dalam deretan topik yang sedang tren di Twitter , hashtag bertingkat #IndonesiaSaySorryforThailand. Selain itu, terdapat juga beberapa hashtag lain dalam bahasa Thai yang berkaitan dengan saat yang sama.


Netizen yang tidak bersetuju dengan tingkah laku penghujatan itu bersimpati dengan pasangan gay Bas dan Smile. Ramai juga yang meminta untuk bersikap sopan di media sosial dan tidak mencampuri urusan orang lain.


"Tolong bertolak ansur, kerana tidak semua orang di dunia ini memikirkannya. Jika seperti ini, bukan hanya dia yang malu dan terluka, kita juga malu. #Indonesiasaysorryforthailand," kata seorang netizen.


"Sebagai sebahagian dari Indonesia, kami meminta maaf atas apa yang telah terjadi," kata yang lain.


"Cobalah untuk menghormati hak orang lain dan budaya negara lain. Lihatlah diri anda terlebih dahulu dan kemudian lihat orang lain. Dan jangan berpura-pura suci !," kata yang lain, tidak kurang hebatnya.


Sebelum ini dilaporkan, perkahwinan pasangan bernama Bas dan Smile menjadi viral. Pasangan ini berkahwin dengan restu keluarga. Namun, netizen Indonesia sibuk menghina Facebook pasangan itu.


Masyarakat Thailand secara amnya menerima komuniti LGBTQ. Oleh itu, tidak jarang bagi Bas dan Smile, begitu juga dengan pasangan LGBT lain di Thailand, secara terbuka melakukan upacara perkahwinan.


Beberapa netizen Indonesia yang menganggap perkahwinan ini kontroversial diprovokasi untuk menyerang Bas dan Smile. Tidak sedikit netizen Indonesia berkomentar dengan kata-kata kasar, bahkan pasangan itu menerima ugutan bunuh. Bas dan Smile akhirnya membuka suara mereka di Facebook mengenai gangguan netizen Indonesia terhadap mereka.


"Saya menutup mulut selama ini sementara beberapa orang Indonesia menghina kami tanpa henti selama tiga hari berturut-turut. Saya tidak pernah menjawab dan menyangka bahawa mereka akan berhenti dalam beberapa hari. Tetapi komen mereka lebih kuat, mengancam, menakutkan kami. Tetapi orang - orang yang saya gemari berusaha melindungi kita, contohnya ibu bapa, ibu saudara, saudara dan rakan saya, "tulis Smile di Instagramnya.



Smile juga menyatakan kekecewaannya terhadap netizen Indonesia yang juga mengancam keluarga mereka. Senyum mengkritik tindakan netizen Indonesia yang dianggap terlalu kejam.

Previous Post Next Post

Contact Form