Oppo A74 mempunyai varian 5G


 Oppo A74 5G diperkenalkan secara rasmi. Jangan terkejut dengan harganya , jadi ini adalah telefon bimbit 5G termurah di dunia.

Ini mungkin kerana telefon bimbit ini dikuasakan oleh Snapdragon 480 yang sudah dilengkapi dengan modem 5G di dalamnya. Tetapi jangan berfikir bahawa chipset ini akan perlahan.


Snapdragon 480 membawa peningkatan 100% dalam CPU dan GPU dari pendahulunya. Kinerjanya boleh dikatakan setara dengan siri Snapdragon 6.


Oppo A74 5G menyokong menyokong rangkaian Standalone (SA) dan Non-Standalone (NSA). Sehingga pengguna masih dapat menggunakan telefon bimbit setelah operator beralih ke rangkaian SA tanpa perlu membeli peranti baru.


Bercakap mengenai skrin, Oppo A74 5G masih menggunakan LCD IPS 6,49 inci yang menampilkan resolusi Hyper-color dan Full HD +. Dengan layar warna Hyper, pengguna dapat melihat foto dan video yang lebih terang dan lebih jelas, gambar akan dipaparkan dengan ketepuan dan ketepatan warna yang lebih tajam dibandingkan dengan garis seri A sebelumnya.


Kerana membawa lubang pukulan menjadikan nisbah layar 90.5%. Oppo A74 5G juga mempunyai kadar penyegaran 90Hz dan 180Hz, yang memberikan respons sentuhan yang lebih baik ketika bermain permainan atau melayari.


Oppo melengkapkan telefon bimbitnya dengan ciri All-day AI Eye Comfort yang mengurangkan cahaya biru di skrin untuk mengelakkan mata. Skrin Cahaya Matahari menawarkan penglihatan terbaik untuk skrin telefon pintar ketika berada di bawah cahaya matahari yang kuat.


Terdapat juga fitur Layar Bulan yang secara automatik mengurangi tingkat kecerahan layar hingga 2 nits di lingkungan cahaya rendah atau pada waktu malam. Serta Lampu Latar AI yang dapat mempelajari kebiasaan pengguna ketika menyesuaikan lampu latar dan merakam kecerahan yang disukai pengguna. Selepas itu, ciri ini dapat menyesuaikan kecerahan layar secara automatik mengikut pilihan dan masa yang dipelajari dari pengguna.


Berbalik pada reka bentuk, Oppo A74 5G membawa Warm Tech, yang menawarkan tekstur matte tetapi dapat mencerminkan kilauan logam berkilat, tetapi dengan gradasi warna yang halus dan bebas silau.


Telefon ini dibuat dengan ketebalan badan 8.42 mm dan berat 190 gram. Cengkerang belakang mempunyai reka bentuk melengkung 3D, yang memberikannya rasa anggun dan moden.


Walaupun telefon ini tidak setebal, bateri yang tertanam di dalamnya mempunyai kapasiti 5,000 mAh. Oppo menyediakan ciri pengecasan pantas 18W, ia dapat mengecas 68% hanya dalam 60 minit.


Hasil ujian bateri Oppo A74 5G dapat digunakan untuk bermain game selama 7.86 jam secara serentak. Jika digunakan secara normal, ia dapat bertahan selama 1.5 hari.


Seperti peranti Oppo baru-baru ini, telefon ini dilengkapi dengan fitur Smart Power Saving All-around yang membantu menjimatkan kuasa. Selain itu, ada Super Nighttime Standby untuk mengurangkan penggunaan tenaga telefon bimbit dengan mempelajari kebiasaan tidur pengguna, sehingga hanya menghabiskan 2% tenaga pada waktu malam dalam siklus tidur 8 jam.


Untuk merakam momen, Oppo A74 5G disokong oleh empat kamera. Komposisi ini terdiri daripada kamera utama 48MP, lensa ultra lebar 8MP, lensa mono 2MP, dan lensa makro 2MP. Manakala kamera depannya ialah 16MP.


Oppo menambah bahawa ciri AI Scene Enhancement 2.0 akan mencerahkan dan meningkatkan tangkapan dengan mengenali setiap senario dan menyesuaikan tepu warna dan kontras. Kemudian ciri AI Beautification dapat mengenal pasti wajah dan kemudian mencantikkan solekan pengguna mengikut persekitarannya.


Jangan ketinggalan ciri Ultra-Night Mode untuk menampung keperluan mengambil gambar pada waktu malam. Penapis Bergaya juga mengandungi 15 penapis untuk meningkatkan warna atau mencerahkan kulit.

Oppo A74 5G dilengkapi dengan RAM 6GB LPDDR4X dengan storan dalaman 128GB. Ia juga dilengkapi dengan Multi-Cooling System menggunakan beberapa tiub grafit tebal. Sistem ini menjadikan pelesapan haba lebih efisien sambil membolehkan telefon mengawal suhu secara bebas.


Oppo A74 5G dijual dengan harga rasmi Rp 3,699 juta. Telefon pintar ini boleh didapati dalam dua warna Fluid Black dan Space Silver.


Oppo A75 5G ada di sini untuk membantu memperluas penembusan rangkaian selular generasi kelima

Previous Post Next Post

Contact Form