Perbandingan Spesifikasi untuk Oppo A54 vs A31


 Oppo A54 hadir secara rasmi , telefon ini menggantikan Oppo A31 yang dikeluarkan tahun lalu. Berikut ini adalah perbandingan spesifikasikeduanya .

Dalam dimensi tidak ada perbezaan yang signifikan antara Oppo A54 dan pendahulunya. Sekiranya berat Oppo A31 lebih ringan, tetapi hanya perbezaan 8 gram dan ia tidak begitu terasa ketika dipegang.


Bercakap mengenai penampilan, Oppo membuat beberapa perubahan. Sekiranya Oppo A31 membawa takuk tetes air, Oppo A54 akan menggunakan lubang pukulan yang bergaya.


Kamera belakang juga berbentuk. Tidak lagi menyusun kamera secara menegak, kini ia dibuat persegi.


Anda juga tidak akan menemui sensor cap jari yang menghiasi bahagian belakang Oppo A31. Kerana Oppo menyatukan sensor di butang kuasa, sehingga meningkatkan estetika Oppo A54.


Satu lagi perubahan pada port pengecasan. Sekiranya Oppo A31 masih menggunakan microUSB, Oppo A54 sudah menggunakan USB Type C. Dan telefon ini mempunyai sijil IPX4 yang bermaksud ia tahan percikan.


Oppo A31 menggunakan skrin TFT-LCD 6.5 inci dengan resolusi 720 x 1.600 piksel. Manakala A54 menggunakan skrin LCD IPS 6.51 inci dengan resolusi 720 x 1.600 piksel.


Kedua-duanya masih membawa kadar penyegaran 60 Hz dan dilindungi oleh Gorilla Glass 3. Namun, Oppo A54 membawa ciri Sunlight Screen yang menjadikan layar meningkat 14.5% secara automatik sehingga tetap cerah di bawah sinar matahari.


Kemudian Moonlight Screen yang dapat mengurangkan kecerahan layar menjadi 2 nits pada waktu malam sehingga tidak menyilaukan mata. Selain itu, AI Smart Backlight dapat mempelajari kebiasaan pengguna untuk menyesuaikan kecerahan skrin mengikut pilihan pengguna.


MediaTek Helio P35 yang memberi kuasa kepada Oppo A31 masih digunakan sebagai penggantinya. Komposisinya adalah RAM 4 GB dan memori dalaman 128 GB.


Tetapi Oppo meningkatkan kapasiti bateri 4,230 mAh menjadi 5,000 mAh. Kerana menggunakan port USB Type C, Oppo A54 menyokong pengecasan pantas 18W.


Tiga kamera menghiasi bahagian belakang kedua telefon ini. Perbezaannya hanya pada ukuran kamera utama, 12 MP dipasang pada A31 sementara 13 MP berada di A54.


Dua kamera lain termasuk makro 2 MP dan lensa bokeh 2 MP. Oppo telah meningkatkan kamera selfie dari 8 MP menjadi 16 MP.


Oppo A54 terdapat dalam warna Crystal Black dan Starry Blue.

Sementara Oppo A31 kini dengan pilihan warna Mystery Black dan Fantasy White.

Previous Post Next Post

Contact Form