Rancangan Facebook untuk Membuat Instagram Anak-anak diProtes


 Facebook bulan lalu mengumumkan rancangan untuk membuat Instagram untuk kanak-kanak. Namun, rancangan ini menimbulkan bantahan.

Sebelum ini, Facebook bulan lalu mendedahkan rancangan untuk membuat Instagram untuk Kanak-kanak. Kanak-kanak di bawah 13 tahun boleh mempunyai akaun, tetapi dikendalikan oleh ibu bapa mereka.


Walaupun begitu, rancangan ini masih diprotes seperti yang dilaporkan oleh News.com Australia, Jumaat (16/4/2021). Adalah Kempen untuk Kanak-kanak Bebas Komersial yang menulis Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg.



Platform foto menurut mereka berbahaya untuk kesihatan dan privasi kanak-kanak. Walaupun sekarang, banyak kanak-kanak sebenarnya memalsukan usia mereka untuk memiliki akaun Instagram.


"Versi terbaru Instagram tidak selamat untuk kanak-kanak di bawah 13 tahun dan sesuatu mesti dilakukan untuk melindungi berjuta-juta kanak-kanak yang berbohong mengenai usia mereka untuk membuat akaun Instagram," tulis kumpulan itu.


Kumpulan ini bimbang bahawa Instagram akan memanfaatkan masa kritikal untuk anak-anak yang sedang membesar. Hal ini dikhuatiri akan mempengaruhi kompetensi sosial, pemikiran abstrak dan pengenalan diri di sekolah.


"Melancarkan versi Instagram untuk kanak-kanak di bawah usia 13 tahun bukanlah penyelesaian yang tepat dan membahayakan pengguna muda," kata mereka.


Instagram mereka mengatakan memanfaatkan ketakutan ketinggalan (FOMO) dan keperluan untuk pengiktirafan diri. Ini menjadikan anak-anak selalu membuka alat mereka dan berkongsi gambar dengan pengikut mereka.


"Instagram selalu memfokuskan diri pada penampilan, penampilan diri dan penjenamaan, yang merupakan cabaran kepada privasi dan kesejahteraan remaja," mereka menyimpulkan.


Sejauh ini, Facebook masih menjadi tumpuan kerana ia tidak mempunyai penyelesaian untuk kanak-kanak di bawah 13 tahun yang membuat akaun Instagram dengan memalsukan usia mereka.

Previous Post Next Post

Contact Form