Ahli Politik Telanjang dalam Mesyuarat Zoom Mungkin Kes Sah

 


Ahli politik dan ahli parlimen Kanada, William Amos, secara tidak sengaja telanjang semasa pertemuan dalam talian dengan rakannya melalui aplikasi Zoom. Ada yang menyambar Amos dengan telanjang dan menyebarkannya sehingga seseorang meminta siasatan polis.

Seperti yang dilaporkan, Amos mengaku malu dengan kejadian itu dan dia berjanji tidak akan mengulangi kesalahan serupa di masa depan. Dia tidak menyedari bahawa kamera dihidupkan ketika dia menukar pakaian sukannya menjadi pakaian formal.


"Saya dengan tulus meminta maaf kepada rakan-rakan saya di Dewan Rakyat atas gangguan tidak sengaja ini," katanya.


Pada mulanya, kejadian ini menjadi bahan jenaka dari rakan sekerja. "Kami telah melihat anggota Parlimen dalam keadaan fizikal yang baik, tetapi saya rasa mereka harus diingatkan untuk lebih berhati-hati dengan kamera," kata Claude DeBellefeuille, salah seorang ahli politik wanita.


Tetapi ada penggubal undang-undang lain yang meminta penyelidikan serius. Sangat disyaki seorang anggota parlimen mengambil gambar Zoom, kemudian mengirimkannya ke media sehingga akhirnya menjadi viral di media sosial. Kemudian banyak penghinaan dilemparkan kepada Amos.


"Berkongsi gambar bogel orang tanpa persetujuan mereka adalah hina dalam keadaan apa pun. Seorang penggubal undang-undang yang membocorkan foto tersebut ke media adalah pelanggaran terhadap kedua-dua orang dalam foto dan peraturan parlimen," kata Lisa Kirbie, seorang pakar perhubungan awam.


Kenyataan serupa dibuat oleh beberapa pihak lain. Memang, di Kanada, ada peraturan yang menentang tindakan tersebut. Terdapat artikel undang-undang yang melarang orang untuk berkongsi gambar intim walaupun mereka sudah mengetahui bahawa orang yang berkenaan tidak setuju dengannya.


Amos sendiri mungkin masih merasa malu sehingga dia memutuskan untuk tidak muncul di acara parlimen. Mungkin dia mahu tenang setelah gambar bogelnya di Zoom tersebar di seluruh tempat.

Previous Post Next Post

Contact Form