Seronok, Google Maps Akan Menunjukkan Laluan Penjimatan Minyak


 Salah satu sebab orang menggunakan Peta Google adalah kerana ciri yang memberikan cadangan laluan untuk tujuan dalam masa yang singkat. Walau bagaimanapun, walaupun masa perjalanannya lebih pendek, laluannya tidak selalu merupakan rute terpendek.

Ini kerana laluan terpantas membawa pengguna ke lebuh raya tujuan pada jarak yang mungkin lebih panjang, tetapi kerana kekurangan lalu lintas di jalan raya, perjalanan dapat dicapai dalam waktu yang lebih cepat.


Nah, laporan dari Autoevolution telah mendedahkan bahawa dalam kemas kini Peta Google, Google akan mengubah algoritma yang digunakannya untuk mengira laluan.


Ini bermaksud bahawa bukannya menetapkan laluan secepat mungkin, Google sekarang akan berusaha mencari jalan paling efisien bahan bakar untuk pemandu.


Sebagai contoh, jika Google menentukan bahawa laluan paling cepat dan paling efisien bahan bakar mempunyai anggaran waktu ketibaan yang sama di suatu destinasi, maka Peta Google akan lebih memilih pilihan yang lebih hijau.


Walau bagaimanapun, Google tidak akan memaksakannya kepada semua orang kerana pengguna masih mempunyai pilihan untuk memilih sama ada mereka menginginkan laluan yang paling cepat atau paling mesra alam.


Ini adalah kemas kini yang menarik kerana kecekapan bahan bakar dapat ditentukan oleh banyak faktor. Seperti pemandu dengan kaki yang berat atau yang melakukan pengereman terlalu keras dan masih boleh menggunakan lebih banyak bahan bakar pada apa yang disebut dengan kaedah penjimatan bahan api.

Previous Post Next Post

Contact Form