Sony Tidak Akan Menutup PlayStation Store untuk PS3 dan PS Vita


 Sony menarik balik pernyataannya mengenai penutupan PlayStation Store untuk PS3 dan PS Vita, dan mengakui membuat keputusan yang salah mengenai penutupan tersebut.

"Kami membuat keputusan yang salah di sini. Jadi hari ini saya dengan senang hati mengumumkan bahawa kami akan mengoperasikan PlayStation Store untuk PS3 dan PS Vita," kata Jim Ryan, Presiden dan CEO Sony Interactive Entertainment dalam catatan blog.


Namun, Sony masih akan menutup PlayStation Store untuk PSP pada 2 Julai 2021 seperti yang diumumkan sebelumnya. "Penjualan komersil PSP akan dihentikan pada 2 Julai 2021 seperti yang dirancang," tambah Ryan.



Sebelum ini, Sony mengumumkan bahawa mereka akan menutup kedai permainan digital untuk beberapa konsol lamanya pada akhir bulan Mac. Ini menjadikan pemilik konsol lama tidak dapat membeli permainan digital untuk perantinya.


Menurut Sony, langkah itu diambil kerana cabaran untuk mengoperasikan sokongan komersial untuk peranti usang terlalu tinggi. Mereka juga mengakui bahawa mereka memfokuskan usaha mereka pada produk yang lebih baru.


Penutupan PlayStation Store bermaksud bahawa pengguna tidak dapat membeli permainan digital atau DLC untuk PS3 dan Vita. Namun, permainan yang telah dibeli masih dapat diunduh, seperti video dan kandungan media lain.


PS3 pertama dilancarkan oleh Sony pada November 2006, dan penjualannya setakat ini melebihi 80 juta unit. Sementara itu, penjualan PS Vita tidak begitu baik, hanya jumlahnya melebihi 10 juta unit.


Namun, penjualan PSP cukup baik, iaitu lebih daripada 80 juta unit untuk 'usia' 10 tahun.

Previous Post Next Post

Contact Form