Instagram Lite secara rasmi hadir, hanya bersaiz 2MB


 Setelah dilancarkan kembali pada bulan Mac, Instagram Lite akhirnya hadir secara rasmi. Seperti namanya, aplikasi ini memiliki ukuran yang lebih kecil dari versi biasa.

Dalam pernyataan rasmi yang diterima Instagram Lite tersedia khusus untuk pengguna Android dan boleh dimuat turun di Google Play Store. Saiz aplikasinya hanya 2MB, jauh lebih kecil daripada Instagram biasa iaitu 35MB.


Selain itu, Instagram Lite juga menjimatkan kuota internet dan dirancang untuk menampilkan kandungan dengan cepat, tanpa mengira peranti yang digunakan dan kualiti rangkaian internet di lokasi pengguna.



Saiz Instagram Lite yang lebih kecil bermaksud terdapat beberapa ciri untuk dikorbankan. Dari pemantauan kami , Instagram Lite masih boleh digunakan untuk memuat naik catatan ke feed utama atau Stories seperti biasa.


Perbezaannya adalah, catatan yang dimuat naik ke Stories tidak dapat ditambahkan dengan ciri seperti GIF, tinjauan pendapat, kuiz, soalan dan jawapan, undur, dan beberapa ciri Stories yang popular.


Pengguna Instagram Lite masih boleh menggunakan ciri Cerita lain seperti tag lokasi, sebutan dan hashtag. Ciri-ciri lain seperti pelekat dan penapis masih boleh digunakan tetapi jumlahnya terhad.


Instagram Lite juga kehilangan beberapa ciri utama yang terdapat di Instagram biasa seperti IGTV, Instagram Live dan Shop. Pengguna Instagram Lite mungkin tidak dapat memuat naik kandungan IGTV, tetapi mereka masih dapat menonton kandungan IGTV pengguna lain yang melewati suapan.


Kerana tidak mempunyai ciri Shop, susun atur aplikasi Instagram Lite juga berbeza kerana tabnya sekarang dipenuhi dengan fitur Activity. Selain itu, tab Explore juga tidak mempunyai kategori seperti aplikasi Instagram biasa.


Selain menghadirkan Instagram Lite, Instagram juga melancarkan kempen #MonthofGood untuk memeriahkan bulan Ramadhan. Kempen ini menampilkan tiga pelekat bertema Ramadan oleh pereka Bahrain @haluulie, dan program Instagram Live berjudul #NgabuburitdiInstagram.


Dengan kehadiran Instagram Lite dan kempen #MonthofGood, kami mahu Instagram menjadi tempat bagi pengguna untuk menjadi individu yang lebih kreatif dan ekspresif untuk terus berkongsi kebaikan dengan orang yang dikasihi yang terhubung hampir.

Previous Post Next Post

Contact Form