Thierry Henry, Pemain Arsenal Ingin Memboikot Media Sosial

 


Pemain Arsenal dilaporkan dalam perbincangan untuk membincangkan kemungkinan boikot media sosial. Tindakan ini mungkin dilakukan untuk mengikuti jejak legenda kelab dari London, Thierry Henry.

Henry ketika ini adalah bintang sukan paling terkenal yang memutuskan untuk berhenti menggunakan media sosial. Dia menilai bahawa syarikat media sosial belum melakukan yang terbaik untuk mengatasi pelbagai masalah seperti gangguan terhadap perkauman. Walaupun masalah itu dirasakan semakin teruk.


Oleh itu, Henry menyatakan bahawa dia tidak akan mengaktifkan semula media sosial sehingga mereka tegas mengambil tindakan terhadapnya. "Sangat mudah untuk membuat akaun, kemudian menggunakannya untuk menggertak dan mengacaukan tanpa akibat dan untuk tetap tanpa nama. Jumlah perkauman, buli dan penderaan mental pada individu terlalu beracun untuk diabaikan," kata Henry.


Arsenal sendiri telah berkempen #StopOnlineAbuse untuk menekan syarikat media sosial seperti Twitter dan Instagram untuk benar-benar mencari jalan penyelesaian. Lebih-lebih lagi, beberapa pemain Arsenal seperti Eddie Nketiah, Willian dan Granith Xhaja telah menjadi mangsa perkauman di platform ini.


Jadi tidak menolak bahawa pemain Arsenal akan bertindak lebih keras seperti yang dilakukan oleh Henry, sehingga permintaan mereka tidak diabaikan. Arsenal sendiri telah mengeluarkan kenyataan.


"Dalam bola sepak dan lain-lain, kita melihat dunia diracuni oleh kebencian terhadap perkauman dan hukuman yang diskriminatif. Kita tidak dapat meremehkan kesan gangguan ini pada individu," kata Arsenal seperti dikutip Daily Mail.


Buat masa ini, boikot media sosial hanyalah rancangan. Arsenal juga menangani kes yang berlaku secara individu. Tetapi tidak menolak semua pemain memutuskan untuk bersatu dan meninggalkan media sosial sehingga tunjuk perasaan menjadi lebih konkrit.

Previous Post Next Post

Contact Form