Xiaomi Redmi Note 10 Pro adalah telefon bimbit pertengahan pertama dengan kamera 108MP

 


Kamera telefon bimbit dengan sensor 108MP sudah ada sejak tahun 2019, tetapi sebelumnya hanya tersedia untuk telefon kelas pertengahan hingga kelas atas.

Ini berubah ketika Xiaomi mengeluarkan Redmi Note 10 Pro, yang merupakan telefon bimbit kelas menengah dengan harga mampu milik. Di dalam telefon bimbit ini, Xiaomi telah menyertakan sensor 108MP untuk kamera utama.


Redmi  dengan bangga mempersembahkan Siri Redmi Note pertama dengan teknologi layar AMOLED dan kamera 108MP, menjadikannya pilihan yang sesuai untuk Mi Fans  untuk kelas pertengahan.



Selain dari kamera 108MP, Redmi Note 10 Pro masih mempunyai sejumlah kelebihan, seperti layar AMOLED 120Hz. Namun, kamera 108MP ini cukup menarik untuk dibincangkan, terutamanya melalui sejumlah teknologi di dalamnya.


Contohnya adalah teknologi binning 9 in 1 pixel, yang menggabungkan sembilan piksel menjadi satu piksel ketika kamera digunakan untuk memotret dalam cahaya rendah. Dengan cara itu, ukuran piksel menjadi lebih besar dan dapat menangkap lebih banyak cahaya. Ciri ini biasanya hanya tersedia di telefon bimbit unggulan


Kelebihan menggunakan sensor 108MP ini, di mana pengguna dapat memotong foto tanpa rasa takut untuk mengurangkan kualiti foto.


Dengan ukuran piksel yang lebih besar, perincian foto yang dirakam dapat menjadi lebih baik dan julat dinamik yang lebih besar. Ditambah lagi dengan adanya fitur Night Mode 2.0 yang disokong oleh algoritma RAW multi-bingkai untuk mengoptimumkan prestasi kamera di tempat yang kurang cahaya.


Untuk mod rakaman video, Redmi Note 10 Pro dilengkapi dengan mod video selang masa pro dan video selang waktu selang makro yang melengkapkan ciri tambahan seperti mod Foto Klon, Klon Video, Video Dual dan Paparan Panjang.


Terdapat empat kamera belakang pada Redmi Note 10 Pro, selain dari kamera utama 108MP, terdapat juga kamera ultra lebar 8MP, sensor kedalaman 2MP dan telemacro 5MP. Sementara kamera depan mempunyai resolusi 16MP.


Telefon bimbit dengan Snapdragon 732G SoC mempunyai bateri berkapasiti 5020 mAh dengan pengecas 33W. Tersedia dalam warna Onyx Grey, Glacier Blue, dan Gradient Bronze, Redmi Note 10 Pro dengan varian 6GB / 64GB.

Xiaomi Redmi Note 10 Pro adalah telefon bimbit pertengahan pertama dengan kamera 108MP Xiaomi Redmi Note 10 Pro adalah telefon bimbit pertengahan pertama dengan kamera 108MP Reviewed by thecekodok on 6:17:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.