Xiaomi Akan Melancarkan HP dengan Kamera 200 MP


Xiaomi mula fokus untuk membawa ciri fotografi mewah ke peranti premiumnya. Nampaknya sekarang mereka sedang bersiap untuk melancarkan telefon bimbit atau telefon bimbit baru dengan kamera 200 MP.

Berdasarkan khabar angin dari Stesen Sembang Digital yang dikongsi di Weibo, Xiaomi sedang mengembangkan telefon dengan kamera 200 MP yang akan menjadi sensor kamera terbesar untuk telefon bimbit. Pada masa ini sensor kamera terbesar yang boleh digunakan oleh telefon bimbit adalah 108 MP.


Sensor kamera ini dipercayai dibuat oleh Samsung dan diprediksi memiliki ukuran piksel 0,64 µm. Spesifikasi selebihnya tidak diketahui, tetapi kebocoran sebelumnya mengatakan sensor ini akan berukuran 1 / 1,37 inci, lebih kecil daripada sensor GN2.



Tipster Ice Universe baru-baru ini mendedahkan bahawa Samsung akan melancarkan sensor 200 MP tahun ini sebagai sebahagian daripada portfolio sensor ISOCELL. Tetapi Stesen Sembang Digital tidak mengatakan kapan telefon pertama dengan kamera 200 MP akan dilancarkan.


Xiaomi dipercayai menjadi vendor pertama yang menggunakan teknologi ini kerana rekodnya yang baik. Ketika Samsung melancarkan kamera 108 MP beberapa tahun yang lalu, Xiaomi menjadi vendor pertama yang menggunakannya, seperti dikutip dari Gizmochina, Selasa (27/4/2021).


Sementara itu, Samsung juga dikhabarkan akan menggunakan kamera 200 MP untuk siri Galaxy S22 yang dilancarkan tahun depan. Kamera ini juga kemungkinan akan digunakan dalam telefon bimbit atau tablet skrin lipat generasi terbaru.


Ini bukan satu-satunya sensor kamera megapiksel tinggi yang sedang dikembangkan oleh Samsung. Tahun lalu, vendor Korea Selatan mengumumkan bahawa mereka menggunakan sensor kamera 600 MP untuk telefon bimbit, tetapi teknologi ini akan memakan masa beberapa tahun sebelum dilancarkan secara komersial.

Previous Post Next Post

Contact Form