Adakah P50 akan menjadi telefon bimbit Huawei terakhir dengan Leica?

                              

Huawei dan Leica telah bekerjasama sejak 2016, ketika Huawei merilis P9. Tetapi sekarang dilaporkan bahwa kerjasama itu akan berakhir, setelah pengeluar China mengeluarkan P50.

Berita ini berasal dari akaun @ RODENT950 di Twitter, yang menyatakan bahawa P50 akan menjadi telefon bimbit terakhir Huawei yang menggunakan kamera dari Leica. Dalam tweet yang berbeza, dia juga menyebutkan bahawa kerjasama antara keduanya kini telah berubah.


Menurutnya, kolaborasi antara Huawei dan Leica pada awalnya berada di tahap perkakasan dan perisian, tetapi sekarang kerjasama tersebut telah 'menjatuhkan kelas' menjadi sekadar penjenamaan.



Dari tweet ini, jika benar, maka dapat diasumsikan bahawa seri P50 tidak lagi menerima input yang berkaitan dengan perkakasan atau perisian dari Leica, tetapi hanya label Leica yang telah ada pada seri Huawei Mate atau P selama itu telah wujud.


Di samping itu, dia juga mengatakan bahawa Leica kini merupakan syarikat lain untuk bekerjasama. Syarikat itu dilaporkan Sharp, yang gambar rendering HP Aquos R6 baru-baru ini muncul dengan logo Leica.


Tidak diketahui sama ada ini akan menjadi kerjasama jangka panjang atau hanya untuk satu peranti.


Selain Sharp, Leica dilaporkan juga mengintai dua syarikat HP lain, iaitu Xiaomi dan Honor. Kerjasama ini mungkin tidak eksklusif, alias Leica dapat bekerjasama dengan beberapa jenama sekaligus.


Perkara yang sama dilakukan oleh Zeiss, yang bekerjasama dengan Nokia dan Sony pada masa yang sama. Kini Zeiss bekerjasama dengan Vivo untuk telefon bimbit terbarunya, siri X60.


Tamatnya kolaborasi antara Huawei dan Leica, jika benar, tentu saja sangat disayangkan, kerana beberapa generasi telefon bimbit Huawei sejak P9 memang memiliki kualiti yang memuaskan. Namun, pemerintah AS terus menekan Huawei melalui pelbagai jenis blok, nampak wajar Leica mencari 'kapal' lain untuk menaiki kapal terbang.



Previous Post Next Post

Contact Form