AirTag Diuji untuk Mengesan Pencurian Barang

 


Produk AirTag buatan Apple ini direka untuk memudahkan pengguna mengesan dan mencari barang peribadi, seperti gantungan kunci, atau dompet tersembunyi.

Nah, kemampuan AirTag ini telah diuji, dapat digunakan untuk mencegah pencurian barang?


Sebuah kedai basikal yang tidak dikenali cuba mengujinya dengan mengikat AirTag ke bahagian bawah pelana basikal yang diparkir di luar kedai.


Mereka kemudian meminta pasangan mereka untuk mencuba 'mencuri' basikal dan memandu ke lokasi yang tidak diketahui dengan jangka masa 10 minit untuk memulakannya.



Bagi mereka yang tidak tahu, AirTag dapat dilacak menggunakan rangkaian Find My Apple yang terdiri daripada iPhone dan iPad dan peranti Apple lain di kawasan itu.


Setiap kali AirTag mendekati salah satu peranti ini, ia akan membuat ping ke rangkaian untuk memberi tahu anda lokasinya. Dalam senario ini, pemilik kedai basikal mendapat ping pertama sekitar 8 minit selepas basikal diambil.


Oleh kerana basikal sentiasa bergerak, penjejakan tidak akan sehalus atau konsisten seperti GPS biasa, tetapi beberapa ping yang berjaya dihantar kembali memberi tahu pemiliknya ke mana arah basikal.


Apple sebenarnya tidak mengiklankan AirTag untuk digunakan dengan cara ini, tetapi ini boleh menjadi maklumat berguna yang dapat diberikan pengguna kepada polis jika mereka menghadapi kecurian.

Previous Post Next Post

Contact Form