Apple Music Akan Mempunyai Versi Tanpa Kehilangan

 


Berbanding dengan pesaing seperti Spotify dan Tidal, Apple Music pada masa ini tidak mempunyai versi perkhidmatan streaming muzik tanpa kerugian. Namun, nampaknya Apple sedang bersiap sedia untuk memberikan perkhidmatan ini.

Kewujudan Apple Music versi tanpa kerugian (muzik dengan kadar bit yang lebih tinggi) dapat dilihat dari iOS 14.6 beta, yang menimbulkan rujukan pada beberapa kata kunci, seperti Dolby Atmos, Dolby Audio, dan Lossless.


Dari sini diandaikan bahawa Apple akan melancarkan pakej Apple Music baru yang menawarkan muzik dengan kadar bit yang lebih tinggi daripada Apple Music biasa.



Ada kemungkinan bahawa peringkat Apple Music baru ini akan diumumkan pada Worldwide Developer Conference (WWDC) 2021 yang akan diadakan hampir pada 7 Jun, dan mungkin juga dilancarkan dengan AirPods baru, seperti AirPods 3 dan AirPods 2 Pro.


Masih belum diketahui berapa banyak Apple akan mengenakan bayaran untuk Apple Music Lossless. Tetapi secara perbandingan, pada masa ini kadar Apple Music biasa adalah USD 10, dan Spotify HiFi adalah USD 15. Jadi kemungkinan harga Apple Music Lossless akan berada di antara kedua-dua harga.


Sebagai perbandingan, pada masa ini terdapat Amazon Music HD yang menawarkan streaming muzik pada kadar bit 320 Kbps pada kadar USD 15 sebulan. Sementara itu, perkhidmatan Pasang Surut yang tidak rugi berharga USD 20 untuk muzik dengan kadar bit hingga 1.411 Kbps. Walaupun Spotify HiFi sendiri belum diketahui berapa bitrate menggunakannya.


Versi biasa Apple Music mempunyai kadar bit 256 Kbps, yang lebih rendah daripada Spotify biasa yang mempunyai kadar bit 320 Kbps. Namun, banyak yang menganggap nisbah kadar bit ini tidak sama kerana Apple menggunakan codec audio sendiri, iaitu AAC.

Previous Post Next Post

Contact Form