Bilakah sembang Instagram dan Facebook Messenger boleh selamat seperti WhatsApp?

 


Facebook baru-baru ini sering mendapat kritikan mengenai amalan privasi dan keselamatan data penggunanya. Lebih-lebih lagi, mereka juga lambat untuk melaksanakan enkripsi end-to-end yang dapat mencegah mesej yang dikirim oleh pengguna agar tidak diintai oleh orang lain.

Dua aplikasi Facebook utama, Instagram dan Facebook Messenger, belum mempunyai perlindungan ini. Tidak seperti WhatsApp, yang sudah mempunyai enkripsi end-to-end secara lalai.


Facebook sebenarnya melancarkan ciri enkripsi end-to-end untuk Messenger pada tahun 2016. Tetapi ciri ini tidak diaktifkan secara automatik dan hanya dapat diakses melalui mod 'Percakapan Rahsia' yang menjadikan fitur lain tidak dapat digunakan.



Walaupun Instagram tidak mempunyai ciri serupa untuk perkhidmatan Langsung. Mereka juga menguji ciri-ciri yang tidak mungkin berfungsi dengan enkripsi dari ujung ke ujung, seperti mengirim mesej di desktop.


Pada tahun 2019, Facebook mengumumkan akan membawa enkripsi end-to-end untuk Messenger, WhatsApp dan Instagram. Syarikat Mark Zuckerberg juga bercita-cita tinggi untuk menggabungkan ketiga-tiga perkhidmatan ini, tetapi itu hanya akan dapat dilakukan sekiranya semuanya dienkripsi sepenuhnya.


Dalam blog terbarunya, Facebook mendedahkan sejauh mana ciri penyulitan end-to-end telah dikembangkan untuk Instagram dan Messenger. Nampaknya ciri keselamatan ini hanya akan dilancarkan pada tahun 2022 paling awal.


"Walaupun kami berharap dapat membuat lebih banyak kemajuan untuk enkripsi end-to-end lalai untuk Messenger dan Instagram Direct tahun ini, ini adalah projek jangka panjang dan kami tidak akan disulitkan sepenuhnya dari hujung ke hujung sehingga sekitar tahun 2022 paling awal, "kata Pengarah Dasar Messenger Gail Kent di blog Facebook, seperti yang dikutip oleh XDA Developer, Senin (3/5/2021).


Kent menambah bahawa ciri keselamatan yang ada di Instagram Direct dan Messenger akan berfungsi dengan enkripsi end-to-end. Facebook juga akan terus membina ciri keselamatan yang kuat untuk perkhidmatannya.


Sementara itu, dasar privasi Facebook yang kontroversial menyebabkan penggunanya melarikan diri ke perkhidmatan lain. Sebagai contoh, dasar privasi WhatsApp yang kontroversial telah membuat banyak pengguna beralih ke Signal dan Telegram, yang mempromosikan privasi dan keselamatan.


WhatsApp sendiri akan melaksanakan dasar baru pada 15 Mei. Beberapa hari kebelakangan ini pengguna WhatsApp mula menerima pemberitahuan mengenai peraturan privasi ini.

Bilakah sembang Instagram dan Facebook Messenger boleh selamat seperti WhatsApp? Bilakah sembang Instagram dan Facebook Messenger boleh selamat seperti WhatsApp? Reviewed by thecekodok on 3:32:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.