Apple Akan Melancarkan iPhone Skrin Lipat pada tahun 2023

 


Apple sedang mengembangkan iPhone skrin lipat dengan ukuran 8 inci yang menggunakan panel OLED dan resolusi QHD +. IPhone skrin lipat ini dijangka dilancarkan pada tahun 2023, menurut ramalan penganalisis Apple Ming-Chi Kuo.

Sebagai catatan kepada para pelabur, Kuo mengatakan Apple mungkin bekerjasama dengan Samsung sebagai pembekal eksklusif paparan OLED fleksibel yang akan digunakan untuk iPhone yang boleh dilipat. Tetapi Kuo tidak mendedahkan perincian lain seperti spesifikasi atau reka bentuknya.


Berdasarkan rancangan kapasiti pengeluaran yang diminta oleh Apple, Kuo meramalkan syarikat teknologi ini akan menjual 15 hingga 20 juta unit iPhone yang dapat dilipat pada tahun 2023.



Kuo meramalkan bahawa pada masa akan datang, telefon layar lipat akan ditawarkan oleh semua vendor telefon bimbit utama dan menjadi produk yang mesti dimiliki. Kewujudan telefon layar lipat juga dapat mendorong 'kitaran penggantian super' untuk telefon kelas atas.


"Kami meramalkan bahawa peranti layar lipat akan mengaburkan segmentasi antara telefon pintar, tablet dan komputer riba di masa depan," kata Kuo seperti dikutip oleh MacRumors, Isnin (3/5/2021).


"Dengan kecemerlangan reka bentuk ekosistem dan perkakasan produk, Apple akan menjadi pemenang terbesar dalam trend peranti paparan lipat baru," lanjutnya.


Kuo yakin iPhone yang boleh dilipat akan menggunakan penyelesaian 'silver nanowire touch' untuk skrinnya, yang akan memberikan faedah jangka panjang untuk Apple di pasaran telefon layar lipat. Teknologi ini akan diperlukan untuk peranti skrin lipat yang mempunyai lebih dari satu lipatan.


Kuo berkata Apple sudah menggunakan teknologi nanowire perak untuk antara muka sentuhan pada pembesar suara pintar HomePod. Oleh itu, mereka telah menguasai teknologi ini walaupun dengan kos yang lebih rendah dan jumlah pengeluaran yang lebih kecil.


Ini bukan kali pertama Kuo menyebarkan khabar angin mengenai iPhone yang boleh dilipat. Pada bulan Mac, dia mengatakan Apple merancang untuk melepaskan iPhone yang boleh dilipat dengan ukuran skrin 7,5 hingga 8 inci pada tahun 2023.


Tetapi pada masa itu Kuo mengatakan jadual pelancaran bergantung pada bagaimana Apple menyelesaikan masalah teknologi penting dan pengeluaran besar-besaran.


Menurut Kuo, Apple belum secara rasmi mula mengembangkan iPhone yang boleh dilipat. Tetapi mereka sudah mula menjelajah dengan meminta Foxconn menghasilkan dua prototaip dengan reka bentuk yang berbeza.

Previous Post Next Post

Contact Form