Bill Gates: Virus Corona Tidak Dapat Dihapuskan, Tetapi ...

 


Pandemik Corona masih menjadi masalah besar. Terdapat varian baru sehingga letupan kes di India. Namun, Bill Gates tetap menyatakan optimis bahawa virus Corona akan dikendalikan walaupun tidak dapat dihapuskan sepenuhnya.

Beberapa kali pengasas Microsoft mengatakan bahawa akhir tahun 2022 adalah masa untuk hidup kembali normal. Dalam pernyataan terbarunya, dia masih menggunakan tahun ini walaupun dia mengakui bahawa virus Corona tidak akan hilang sepenuhnya.


"Kami tidak akan dapat membasmi penyakit ini, kami masih dapat meminimumkannya hingga jumlah yang sangat kecil pada akhir 2022," kata Gates.



Asas keyakinan optimis Bill Gates adalah bahawa vaksin akan semakin berleluasa dari masa ke masa di banyak negara. Lebih-lebih lagi, negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain semakin agresif dalam memberikan vaksin Corona kepada warganya dan peratusannya terus meningkat.


"Musim panas ini, AS dan UK akan mencapai tahap vaksinasi yang tinggi dan itu akan memberikan lebih banyak vaksin sehingga kita dapat menyebarkannya ke seluruh dunia pada akhir 2021 dan sepanjang 2022," katanya.


Dia tidak terkejut bahawa negara-negara kaya mendapat lebih banyak vaksin, seperti yang berlaku pada masa lalu. "Biasanya dalam kesihatan global, diperlukan satu dekad vaksin untuk datang ke negara-negara kaya dan kemudian ke negara-negara miskin," lanjutnya.


Namun, dalam vaksin Corona, dia optimis selang waktu akan lebih cepat. "Dalam tiga atau empat bulan, peruntukan vaksin akan diberikan kepada semua negara yang mengalami wabak yang sangat teruk," tambah Bill Gates.

Bill Gates: Virus Corona Tidak Dapat Dihapuskan, Tetapi ... Bill Gates: Virus Corona Tidak Dapat Dihapuskan, Tetapi ... Reviewed by thecekodok on 5:55:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.