Mereka Yang Kaya Setelah Menjadi Memes, Terdapat 'Bad Luck Brian'

 


Menjadi meme viral bukan sahaja dapat membuat anda terkenal di internet. Beberapa orang yang wajahnya meme klasik bahkan menjadi jutawan setelah foto mereka dijual sebagai token atau NFT yang tidak dapat dipakai.

Salah satunya adalah meme 'Gadis Bencana' yang baru-baru ini dijual sebagai NFT dengan nilai hampir USD 500 ribu . Zoe Roth, pelajar berusia 21 tahun dalam foto itu, mengatakan bahawa dia akan menggunakan wang dari penjualan itu untuk membayar yuran pengajian dan menyumbangkan sebahagian daripadanya.

Selain Roth, ada banyak orang lain yang terkenal sebagai meme klasik dan menjual foto mereka sebagai NFT. Sejak awal tahun ini, pemerhati telah melihat meme mempunyai 'gold rush' di alam semesta NFT.



"Sangat menarik untuk melihat bagaimana demam ini terjadi," kata Ketua Pengarang Kenali Mim Anda Don Caldwell, seperti yang dikutip oleh CNBC, Sabtu (1/5/2021).


"Setelah menjadi meme, sangat sukar untuk mengewangkannya. Kami telah bercakap dengan beberapa orang yang telah menjadi meme dan sukar untuk menghasilkan wang dari ciptaan mereka," lanjutnya.


Caldwell mengatakan orang yang pertama kali memasuki tren meme NFT adalah Chris Torres, pencipta meme 'Nyan Cat' yang legenda. Torres baru-baru ini menjual ciptaannya dengan harga USD 580 ribu.


Menurut Caldwell, Torres berkawan dengan banyak pencipta meme, dan dialah yang menasihati mereka untuk menjual ciptaannya sebagai NFT.


"Semua pencipta meme ini mula menjual NFT mereka di pasar yang disebut Foundation, yang popular untuk pencipta," kata Caldwell.


Selain dari Disaster Girl dan Nyan Cat, meme klasik yang menghiasi internet sejak sedekad yang lalu juga berjaya menjadi mesin wang bagi orang-orang di belakang mereka.


Seperti 'Bad Luck Brian', yang nama sebenarnya Kyle Craven. Walaupun wajahnya sering dikaitkan dengan netizen dengan nasib buruk, Craven berjaya menjual Bad Luck Brian dengan harga USD 36 ribu.


Terdapat juga 'Overly Attached Girlfriend' yang nama sebenarnya adalah Laina Morris. Pada awal April, Morris menjual meme ini dengan harga $ 441,000.


Caldwell mengatakan bahawa meme klasik yang telah beredar di internet selama bertahun-tahun lebih popular di kalangan pembeli NFT. Tetapi dia tidak terkejut jika meme yang lebih baru juga dijual sebagai NFT.


"Sejauh ini, kami sering melihat meme yang ikonik dan telah wujud selama satu dekad atau lebih. Itulah yang membuka jalan sejauh ini, tetapi saya tidak akan terkejut jika meme baru dan pencipta meme baru berjaya membuat NFT mereka berjaya , "kata Caldwell.

Mereka Yang Kaya Setelah Menjadi Memes, Terdapat 'Bad Luck Brian' Mereka Yang Kaya Setelah Menjadi Memes, Terdapat 'Bad Luck Brian' Reviewed by thecekodok on 2:18:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.