Cara Memeriksa Kebocoran Data Peribadi di Internet


 Data peribadi sering dianggap remeh oleh beberapa orang, dan sering diabaikan ketika dibocorkan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab.

Sedangkan dari data seperti nama, nombor telefon, alamat e-mel, dan berbagai data lain, ketika diproses dan digunakan dengan benar, dapat membahayakan dan tentunya merugikan mangsa.


Pada masa ini, nampaknya tidak ada cara untuk memeriksa data populasi yang telah dibocorkan di dunia maya, tetapi setidaknya kita dapat mengetahui apakah alamat email dan kata sandi yang kita gunakan telah tersebar dari peretasan.



Untuk mengetahui sama ada kata laluan dan e-mel kami pernah bocor dalam penggodaman, anda boleh melakukan beberapa perkara. Disusun oleh kai dari pelbagai sumber, berikut adalah beberapa di antaranya:


1. Adakah Saya Dijual

Have I Been Pwned (HIBP) adalah laman web popular yang telah lama wujud. Mereka mengumpulkan data yang berasal dari berbagai peristiwa pengodam, dan pengguna dapat memeriksa apakah email yang mereka gunakan ada dalam pangkalan data pengodam.


Pangkalan data yang digunakan oleh HIBP juga dapat diakses melalui situs lain, salah satunya adalah periksadata.com yang dibuat oleh Ethical Hackers . Cara kerjanya adalah sama, pengguna hanya perlu memasukkan alamat e-mel ke dalam bidang carian, dari mana anda akan melihat bahawa alamat e-mel ini telah dibocorkan dalam sebarang kejadian peretasan.


2. Google Chrome

Google mempunyai ciri keselamatan yang terdapat di dalam penyemak imbas Chrome-nya. Oleh itu, apabila pengguna memasukkan kata laluan di laman web, Google akan memeriksa apakah kata laluan tersebut pernah disebarkan dalam peristiwa penggodaman yang telah berlaku.


Sekarang fitur ini diperluas, jadi selain memberi peringatan kepada pengguna mengenai kata laluan yang bocor, Google juga menyediakan akses langsung ke laman akaun untuk menukar kata laluan.


3. Monitor Firefox

Sama seperti Chrome, Firefox juga menyediakan ciri pemeriksaan e-mel dan kata laluan melalui monitor.firefox.com. Cara kerjanya agak sama, iaitu dengan memasukkan e-mel ke dalam bidang carian.


Kemudian anda dapat melihat e-mel mana yang telah digunakan pada perkhidmatan atau laman mana yang telah dibocorkan.


4. Avast

Syarikat keselamatan Avast juga mempunyai sistem serupa yang dapat diakses di avast.com/hackcheck/. Kaedah dan hasil carian juga dinyatakan sama seperti laman web di atas.

Cara Memeriksa Kebocoran Data Peribadi di Internet Cara Memeriksa Kebocoran Data Peribadi di Internet Reviewed by thecekodok on 11:32:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.