Ciri Peta Google Baru Menjadikan Memandu Lebih Selamat


 Google mengumumkan satu siri ciri baru untuk Peta Google pada persidangan pembangun I / O 2021. Kali ini, kemas kini Peta Google mengutamakan keselamatan dan keselamatan pengguna jalan raya.

Ciri pertama membantu pengguna untuk mengelakkan pengereman secara tiba-tiba semasa memandu dengan bantuan pembelajaran mesin dan maklumat navigasi.


Oleh itu, Peta Google akan mencari laluan terpantas dan mengenal pasti laluan dengan risiko minimum bagi pengguna untuk melakukan brek secara tiba-tiba. Beberapa perkara yang dianggap menyebabkan pemandu melanggar secara tiba-tiba termasuk penutupan jalan, jalan keluar tol yang membingungkan atau hanya kesesakan.


"Kami sangat gembira dengan ini kerana kami percaya perubahan laluan ini berpotensi menghilangkan lebih dari 100 juta momen pengereman secara tiba-tiba di laluan yang dijalankan di Peta Google setiap tahun," kata Pengarah Pengurusan Produk Peta Google, Oren Naim, dalam taklimat media maya pada hari Rabu (19/5/2021).






Kemas kini ini akan dilancarkan ke Peta Google di Android dan iOS secara global dalam beberapa bulan ke depan.


Google juga memperkenalkan dua ciri baru yang memudahkan para pejalan kaki. Pertama, melalui ciri Live View, pengguna dapat menjelajah bandar yang belum pernah dikunjungi sebelumnya dengan lebih mudah dengan bantuan augmented reality.


Versi Live View yang baru dapat diakses terus dari Peta Google dan akan memaparkan perincian mengenai restoran atau kedai di kawasan itu, lengkap dengan foto terkini dan menu popular. Agar tidak tersesat dengan mudah, Live View akan menunjukkan arah untuk persimpangan yang rumit.


Fungsi ini akan diluncurkan untuk pengguna Android dan iOS dalam beberapa bulan mendatang, tetapi hanya di negara-negara di mana fitur Live View tersedia.


Ciri baru Peta Google Peta Peta Google baru dengan lebih terperinci Foto: doc. Google

Google juga memperluas peta yang lebih terperinci untuk membantu pejalan kaki. Peta baru ini mempunyai jalan yang lebih terperinci dengan lintasan zebra, lampu isyarat, trotoar dan lebuh raya untuk skala.


Naim mengatakan bahawa ciri ini akan mengunjungi 50 bandar baru pada akhir 2021, termasuk Seattle, Singapura, Berlin dan Sao Paolo. Peta yang lebih terperinci ini akan mula dilancarkan untuk pengguna Android dan iOS dalam beberapa bulan akan datang.


Ciri baru Peta Google Peta Google menunjukkan tempat yang lebih relevan Foto: doc. Google

Peta Google juga akan memberikan maklumat yang lebih dinamis kepada pengguna dan memaparkan peta yang relevan dengan keperluan pengguna. Jadi, sebagai contoh, pada waktu pagi pengguna akan melihat lebih banyak kedai kopi di peta daripada restoran.


Akhirnya, Peta Google juga akan memaparkan maklumat tahap keramaian atau kesibukan ke kawasan yang lebih luas. Sekiranya sebelum ini ciri ini hanya terhad pada tempat-tempat tertentu seperti pusat membeli-belah atau restoran, kini pengguna dapat melihat tahap keramaian di kawasan bandar yang lebih luas.


"Sebagai contoh, jika anda ingin berkeliling kota pada hari Sabtu pagi, anda tidak ingin diganggu oleh orang ramai, anda boleh membuka Peta Google dan segera melihat lokasi sibuk yang ingin anda hindari, seperti jalan berhampiran pasar , "kata Naim.

Previous Post Next Post

Contact Form