Foto Google Mempunyai Ciri Selamat untuk Menyimpan Foto Rahsia

 


Foto Google sebenarnya adalah perkhidmatan yang sangat berguna untuk pengguna HP, bukan sahaja Android tetapi juga iPhone. Namun, ada satu fitur yang saat ini hilang, yaitu menyimpan foto tertentu sehingga tidak dapat diakses oleh orang lain.

Setakat ini, foto yang disimpan di Foto Google dapat diakses oleh semua orang yang mempunyai akses ke akaun Google mereka. Akibatnya, semua foto dapat dilihat oleh orang lain, misalnya, ketika anda meminjamkan telefon bimbit anda kepada orang lain untuk menunjukkan foto anda.


Baiklah, pada I / O 2021, Google memaparkan ciri baru yang disebut Folder Terkunci dalam Foto. Dengan fitur ini, pengguna dapat menyimpan foto tertentu yang mereka tidak mahu orang lain lihat dalam folder khas.



Folder hanya dapat dibuka menggunakan sidik jari atau PIN, atau sistem keamanan lain yang ada di telefon bimbit





Foto yang disimpan dalam Folder Terkunci ini juga tidak akan muncul di aplikasi galeri lain di telefon bimbit. Anda tidak perlu lagi risau atau takut apabila rakan yang melihat foto tersebut akan menatal 'terlalu jauh' dan melihat foto yang tidak mahu ditunjukkan.


Foto Apple sebenarnya juga mempunyai ciri seperti ini, namanya adalah album tersembunyi, tetapi perbezaannya adalah bahawa album tersebut tidak dilindungi oleh kata laluan atau sistem keselamatan yang lain.


Sayangnya, walaupun ciri ini kelihatan sederhana dan telah ditawarkan oleh beberapa aplikasi lain - termasuk ciri Folder Selamat di telefon bimbit Samsung Galaxy -, Google hanya akan menyediakan ciri Folder Terkunci ini di rangkaian telefon Google Pixel dalam waktu terdekat, dan barisan telefon bimbit Android. yang lain dalam beberapa hari akan datang.


Masih belum diketahui sama ada ciri itu juga akan tersedia di Foto Google untuk platform lain, seperti iOS.


Folder Terkunci adalah salah satu daripada beberapa kemas kini yang dipamerkan Google pada acara I / O 2021 yang berlangsung dari 18 hingga 20 Mei.

Previous Post Next Post

Contact Form