Internet Explorer akan bersara secara rasmi pada tahun 2022

 


Microsoft akhirnya akan menghentikan Internet Explorer (IE) pada tahun 2022, setelah beroperasi selama lebih dari 25 tahun.

Persaraan IE, tepatnya pada 15 Jun 2022 nampaknya merupakan hal yang tepat, kerana penyemak imbas ini tidak lagi digunakan oleh pengguna, walaupun dari awal tidak banyak pengguna.


"Kami mengumumkan bahawa masa depan Internet Explorer di Windows 10 adalah Microsoft Edge. Versi desktop aplikasi Internet Explorer 11 akan dihentikan dan tidak lagi akan mendapat sokongan pada 15 Jun 2022, untuk beberapa versi Windows 10," kata Sean Lyndersay, pengurus program untuk Microsoft Edge.


Memang, Windows 10 versi Long-Term Servicing Channel masih menyertakan IE di dalamnya, tetapi semua versi pengguna Windows 10 tidak lagi menyokong penyemak imbas lama.



Bagi kebanyakan perniagaan, fungsi IE ini akan digantikan oleh Microsoft Edge, yang mempunyai mod IE beberapa tahun yang lalu, dan membolehkan sistem menggunakan penyemak imbas berasaskan Chromium untuk mengakses laman web yang hanya dapat dibuka dari IE.


Mod IE menyokong kawalan ActiveX, yang masih banyak digunakan dalam banyak perniagaan. Microsoft juga menjanjikan mod IE ini akan tetap berada di Edge hingga sekurang-kurangnya 2029.


Persaraan IE telah lama diramalkan. Terutama sejak Microsoft menghentikan sokongan IE 11 untuk aplikasi web Microsoft Teams, dan merancang untuk menghentikan sokongan dari Microsoft 365, serta perkhidmatan dalam talian seperti Office 365, OneDrive, Outlook, dan banyak perkhidmatan lain.


Pengalihan ini dilakukan dengan menggunakan Internet Explorer Browser Helper Object (BHO) bernama IEtoEdge BHO. Semasa melayari internet, BHO ini akan memeriksa sama ada laman web ini menyokong IE atau tidak.

Sekiranya tidak menyokongnya, BHO akan secara automatik membuka laman web di Microsoft Edge dan memaparkan pesan yang mengatakan, "Laman web ini tidak berfungsi dengan Internet Explorer!"


Terdapat sekurang-kurangnya seribu laman web yang tidak dapat dibuka di IE sejak akhir tahun 2020, termasuk Twitter, Facebook, Instagram, Google Drive, Microsoft Teams, dan lain-lain.


Sementara itu, sejak 2015, Microsoft telah berusaha meyakinkan pengguna untuk berhenti menggunakan IE dan beralih ke Microsoft Edge.

Previous Post Next Post

Contact Form